بازخوانی خشونتی که در کرمان رخ داد

بازخوانی خشونتی که در کرمان رخ داد

به گزارش خبرگزاری هاریکا، نمایش «میرزا مخنث» به نویسندگی و کارگردانی صالح رجایی که این روزها در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود، تلفیقی از هنر تئاتر عروسکی با نگاهی معاصر به یکی از رویدادهای تأثیرگذار تاریخ کرمان یعنی حمله آغامحمدخان قاجار به آن‌جا است. این اثر با زبان هجو، فرم‌های بصری برگرفته از معماری ایرانی و حتی بهره‌گیری کاریکاتورگونه از هوش مصنوعی، کوشیده خشونتی تاریخی را در بستری تازه بازگو کند.

براساس گزارش مهر، رجایی درباره روند تولید این اثر توضیح داد: «کار را از تیر سال گذشته شروع کردم. ابتدا قرار بود پروژه‌ای برای پایان‌نامه‌ام باشد اما در ادامه با فرآیند کارگاهی و تجربی، به اثری حرفه‌ای تبدیل شد. موضوع اصلی، رابطه انسان با شهری است که در آن متولد شده؛ شهری که می‌تواند بر تصمیم‌ها و سرنوشت افراد اثر بگذارد.»

او در مورد انتخاب محل اجرا گفت: «سالن قشقایی از ابتدا اولویت ما بود؛ هم از نظر فیزیکی و هم به دلیل سابقه‌اش در میزبانی نمایش‌های عروسکی برجسته. همکاری مدیریت تئاترشهر نیز در این مسیر بسیار تأثیرگذار بود.»

کارگردان «میرزا مخنث» در مورد ساخت عروسک‌ها، نیز اظهار کرد: «ما با چالش‌های زیادی روبه‌رو بودیم. مکانیزم خاصی از پیش طراحی نشده بود و با تکیه بر منابع آنلاین، مخصوصاً ویدئوهای یوتیوب، مسیر را با آزمون و خطا پیش بردیم تا به مکانیزمی کاربردی برسیم.»

رجایی در توضیح چرایی پرداختن به این موضوع گفت: «من زاده کرمان هستم و ناگزیر یکی از برجسته‌ترین وقایعی که در ذهن و حافظه مردم این شهر نقش بسته، حمله آغامحمدخان قاجار است. با وجود سایر رخدادهای تاریخی مهم در این منطقه، این واقعه به علت شدت و ابعادش برای روایت نمایشی ظرفیت بالاتری داشت. به همین دلیل تصمیم گرفتم با زاویه دیدی نو به آن بپردازم، به‌ویژه که با این شهر پیوندی عاطفی و ذهنی دارم.»

او افزود: «تحقیق کامل و میدانی درباره چنین واقعه‌ای به‌دلیل قدمت تاریخی‌اش، مستلزم منابع و زمانی گسترده بود که در عمل در اختیار نداشتیم. اصلی‌ترین منابع من ۲ اثر از محمدعلی گلاب‌زاده بود؛ «پژوهشی در باب رویداد قتل مشتاق» و «کرمان در گذر تاریخ». همچنین خاطرات شفاهی و شنیده‌هایی که در طول زندگی‌ام در کرمان با آنها مواجه بودم، بعدها در نگارش متن اجرایی به کمکم آمدند.»

رجایی درباره ارتباط میان قتل مشتاق علی‌شاه و حمله قاجار گفت: «این ۲ اتفاق به شدت به یکدیگر گره خورده‌اند. برخی روایت‌ها حمله آغامحمدخان را واکنشی به صدور حکم سنگسار مشتاق توسط فرمانفرما، حاکم وقت کرمان می‌دانند. هر چند تحلیل‌های متفاوتی نیز وجود دارد اما بی‌تردید این ۲ رخداد در ایجاد فضای خشونت‌بار آن دوران، هم‌افزایی داشته‌اند. ما در این اثر به موضوع خرافه نیز توجه کرده‌ایم. در ایران با پدیده‌ای فراگیر به‌نام خرافه یا حتی ابرخرافه روبه‌رو هستیم. یکی از تلاش‌های ما در این اجرا، بازتاب این پدیده و نحوه مواجهه با آن است.»

به گفته رجایی، یکی از شخصیت‌های نمایش موجودی فرازمانی و فرامکانی است که از تجربه مرگ و تولد سخن می‌گوید و می‌تواند از نظر هر مخاطب، تفسیری متفاوت داشته باشد.

او در این باره افزود: «دیگر کاراکترها ریشه‌ای تاریخی دارند و سعی ما این بوده که از طریق تئاتر، گفت‌وگویی میان گذشته و امروز ایجاد کنیم. گذشته‌ای که بر ما سایه انداخته و امروز را شکل داده است، می‌تواند در رفتار آینده ما هم تأثیرگذار باشد. تقریباً همه شخصیت‌ها برگرفته از سندهای تاریخی هستند، به‌جز یک شخصیت خیالی که به‌نوعی جد من محسوب می‌شود. این عنصر تخیل به‌منظور ساختن روایتی جمعی وارد متن شده است. همچنین تعدد راوی‌ها به ما امکان داد تاریخ را از زوایای مختلف کنکاش کنیم.»

او درباره فرم بصری نمایش نیز گفت: «طراحی بصری بر پایه منطق معماری شکل گرفته است. مثلاً در معماری میدان نقش‌جهان اصفهان، نسبت معروف یک‌سوم به دوسوم دیده می‌شود؛ مانند موقعیت مسجد شیخ لطف‌الله و عالی‌قاپو. این منطق را در نگارگری ایرانی هم داریم و تلاش شد همین ترکیب‌بندی در طراحی صحنه و فرم حرکتی بازیگران انعکاس پیدا کند.»

رجایی درباره استفاده از هوش مصنوعی در اجرا توضیح داد: «ما با واژگانی روبه‌رو هستیم که معنای آن‌ها در حال تغییر دائم هستند. این پویایی معنا، تأثیر مستقیمی بر ذهن شهروند و هنرمند دارد. استفاده ما از هوش مصنوعی به شکل کاریکاتوری، دقیقاً در راستای همین مفهوم بود؛ هوشی دقیق اما ناقص. این تضاد، با محور هجوآمیز اثر هم‌راستا بود. ما قصد داشتیم مفاهیم را نه از منظر علمی و صریح، بلکه با بیانی اغراق‌آمیز و نمادین بررسی کنیم.»

او در پایان صحبت‌هایش یادآور شد: «خشونت در این نمایش تنها در سطح ظاهری و بصری نمود ندارد. بیشتر بر لایه‌های درونی و انسانی آن تمرکز کردیم. ابزارهایی مثل اغراق، کاریکاتور و زبان نمادین کمک کردند تا خشونت را به‌عنوان موقعیتی پیچیده و انسانی نه صرفاً رفتاری خشن بازتعریف کنیم.»

پرنیا ابریشمی، حمیدرضا شاهپسند، مسیح عبداللهی، پانیذ نصیری، بازیگران نمایش «میرزا مخنث» هستند که ساعت ۱۸ و با مدت‌زمان ۴۵ دقیقه اجرا می‌شود.

۲۴۲۲۴۳

Picture of هاریکا

هاریکا

هاریکا، به‌عنوان مجله‌ای نوآوری و مدرن در دنیای تکنولوژی، فعالیت خود را با هدف ارائه دقیق‌ترین و به‌روزترین اخبار، تحلیل‌ها و بررسی‌های فناوری آغاز کرده است. ما باور داریم که تکنولوژی فراتر از یک ابزار است؛ این یک سبک زندگی است که هر روز، جنبه‌های مختلف زندگی ما را دگرگون می‌کند. هاریکا، از ترکیب شور و تخصص در دنیای دیجیتال متولد شده است. تیم ما شامل گروهی از نویسندگان، تحلیل‌گران و علاقه‌مندان به فناوری است که هدفشان ارائه محتوایی جذاب، قابل اعتماد و کاربرپسند به شماست.

مقالات مرتبط

رجزخوانی یک زن بر ویرانه خانه‌اش پس از بمباران + فیلم

در شرایط خاص است که مردم عادی اقدامات و واکنش‌هایی قهرمانانه از…

این صدا خاموش نخواهد شد

اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با صدور بیانیه‌ای، ضمن محکوم‌کردن حمله اخیر…

بغض و امید هنرمندان در همدردی با هموطنان‌مان

با ورود به سومین روز از تجاوز اسراییل به خاک میهن‌مان، واکنش…

هنرمند حوزه هنری به شهادت رسید

به گزارش خبرگزاری هاریکا،  روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، شهیده منصوره…

هنرمندان در همراهی با مردم در دفاع از تمامیت ارضی

شورای عالی خانه هنرمندان ایران در پی وقایع اخیر کشور بیانیه‌ای را…

تعطیلی خانه هنرمندان ایران تا اطلاع ثانوی

خانه هنرمندان ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این مجموعه از دوشنبه…

فراخوان مسابقه شعر و روایت‌نویسی «جمیع نیات»

نخستین دوره مسابقه شعر و روایت‌نویسی «جمیع نیات» با موضوع آیین‌های بومی…

صدور پروانه نمایش برای دو فیلم جدید

دو فیلم سینمایی به تهیه‌کنندگی جلیل اکبری صحت و امیرحسین علم‌الهدی پروانه…

یک هنرمند هنرهای تجسمی به شهادت رسید

منصوره عالیخانی هنرمند هنرهای تجسمی حوزه هنری در پی حمله شب گذشته…

۱۷ اقدام فوری در شرایط حساس کنونی/ فرمانده رسانه‌ای و سخنگوی جنگ معرفی شود

یک مدرس دانشگاه با تأکید بر ضرورت انجام ۱۷ اقدام فوری و…

تعطیلی خانه هنرمندان ایران اطلاع ثانوی

خانه هنرمندان ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این مجموعه از دوشنبه…

یک اشتباه درباره کدکنی و ندوشن

«ایران از پای نمی‌اُفتد، می‌تپد و چون قُقنوس از خاکستر خود برمی‌خیزد»؛…