وقتی بازی دیکسیت زبان احساسات افراد مبتلا به اوتیسم می‌شود – هاریکا

وقتی بازی قصه‌گویی دیکسیت زبان احساسات افراد مبتلا به اوتیسم می‌شود

به گزارش سرویس علم و فناوری هاریکا، بر اساس نتایج یک پژوهش جدید، بازی‌ای که در آن بازیکنان با استفاده از تصاویر کارت‌ها داستان‌سازی می‌کنند، می‌تواند ابزار مؤثری برای کمک به افراد مبتلا به اوتیسم در بیان احساسات و افکارشان باشد.

بازی «دیکسیت» (Dixit) که پیش‌تر جوایزی در حوزه بازی‌های خلاقانه کسب کرده، توسط شرکت فرانسوی «لیبلود» (Libellud) طراحی و منتشر شده است. در این بازی، شرکت‌کنندگان باید از میان ۸۴ کارت مصور، کارتی را انتخاب کنند که به بهترین شکل با عنوان ارائه‌شده توسط «قصه‌گو» هماهنگ باشد.

در این مطالعه، پژوهشگران از ۳۵ فرد مبتلا به اوتیسم دعوت کردند تا در گروه‌های پنج تا هشت‌ نفره شرکت کرده و کارتی را که به‌ نظرشان بهترین توصیف از اوتیسم ارائه می‌دهد، انتخاب کنند. سپس از آنها خواسته شد که دلیل انتخاب خود را توضیح دهند.

تحلیل پاسخ‌ها نشان داد که کارت‌های انتخاب‌شده از سوی شرکت‌کنندگان، عمدتا سه محور را پوشش می‌دادند:

چالش‌ها: برخی از کارت‌ها به دشواری‌های ناشی از علائم اوتیسم، اضطراب و احساس طردشدگی اشاره داشتند.

نقاط قوت: برخی دیگر نشاندهنده ویژگی‌های منحصر‌بفرد افراد دارای اوتیسم و توانمندی‌های برجسته آنها در زمینه‌های خاص بودند.

جامعه: دسته سوم به برداشت‌های اجتماعی نادرست و فاصله بین افراد مبتلا به اوتیسم و افراد نوروتیپیک اشاره داشت؛ مسائلی که درک متقابل را دشوارتر می‌کند.

پژوهشگران معتقدند که استفاده از کارت‌های تصویری در دیکسیت، بجای اتکا به الهام یا خلاقیت کلامی صرف، به افراد اجازه می‌دهد احساسات درونی خود را به شکلی ملموس‌تر و آسان‌تر بیان کنند.

دکتر گری آترتون، پژوهشگر ارشد پروژه از دانشگاه پلیموث، توضیح می‌دهد: «صحبت درباره موضوعات شخصی و پیچیده بویژه وقتی با بیماری‌ای مانند اوتیسم روبرو هستیم که با کلیشه‌ها و سوءتفاهم‌های زیادی همراه است، می‌تواند دشوار باشد. استفاده از تصاویر در کنار واژه‌ها، این روند را تسهیل می‌کند.

دکتر لیام کراس، از دیگر پژوهشگران این پروژه، نیز تأکید دارد: این یافته‌ها نشان می‌دهند که بازی‌هایی مانند دیکسیت می‌توانند ابزار مؤثری برای ایجاد گفت‌و‌گو درباره مسائل دشوار باشند؛ از جمله ایجاد درک متقابل میان افراد نوروتیپیک و دارای اوتیسم. در حال بررسی این هستیم که آیا می‌توان از این بازی در مدارس نیز برای تسهیل صحبت درباره موضوعاتی، چون غم، طلاق و قلدری استفاده کرد یا خیر.

Picture of هاریکا

هاریکا

هاریکا، به‌عنوان مجله‌ای نوآوری و مدرن در دنیای تکنولوژی، فعالیت خود را با هدف ارائه دقیق‌ترین و به‌روزترین اخبار، تحلیل‌ها و بررسی‌های فناوری آغاز کرده است. ما باور داریم که تکنولوژی فراتر از یک ابزار است؛ این یک سبک زندگی است که هر روز، جنبه‌های مختلف زندگی ما را دگرگون می‌کند. هاریکا، از ترکیب شور و تخصص در دنیای دیجیتال متولد شده است. تیم ما شامل گروهی از نویسندگان، تحلیل‌گران و علاقه‌مندان به فناوری است که هدفشان ارائه محتوایی جذاب، قابل اعتماد و کاربرپسند به شماست.

مقالات مرتبط

راوی سری بازی‌های Dark Souls در 80 سالگی درگذشت

پیک-سن لیم (Pik-Sen Lim)، بازیگر بریتانیایی و راوی سری بازی‌های Dark Souls،…

یک پلیر ناشناس با نقاب در تورنومنت Tekken تمام پلیرهای حرفه‌ای را شکست داد

این بازیکن که با نام استعار جو بادن (Joe Budden) بازی می‌کرد…

احتمال عرضه آپدیتی برای بازی Red Dead Redemption 2 قوت گرفت

بیش از ۷ سال از عرضه Red Dead Redemption 2،‌ یکی از…

فهرست تروفی‌‌های بازی The Alters

فهرست تروفی‌‌های بازی The Alters منتشر شد. این عنوان شامل ۴۸ تروفی…

سونی برای جذب مخاطبان جوان به سمت انیمه می‌رود

شرکت سونی قصد دارد از طریق گسترش فرانچایزهایش در دنیای انیمه، نسل…

بازی The Witcher 4 نرخ فریم ۶۰ را روی کنسول‌ها هدف قرار داده است

استودیوی CD Projekt Red هدفش رسیدن به نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه…

سونی همچنان به توسعه بازی‌های آنلاین ادامه می‌دهد

طبق گزارش‌ها، علیرغم شکست‌های برجسته‌ای که شاهدیم، سونی به توسعه عناوین لایو…

بیش از ۶۳٪ از بازیکنان Stellar Blade از کشور چین هستند

طبق گزارش‌ها، درصد بالایی از بازیکنان بازی Stellar Blade (ساخته استودیوی Shift…

فروش Devil May Cry 5 از مرز ۱۰ میلیون نسخه گذشت

با توجه به گذشت شش سال از عرضه‌ بازی Devil May Cry…

عملکرد بهتر Elden Ring Nightreign نسبت به Shadow of the Erdtree در استیم

عنوان Elden Ring Nightreign با وجود امتیاز پایینش در متاکریتیک، در استیم…