استفاده گوگل از هوش مصنوعی در تبلیغات چیز جدیدی نیست. سالها قبلتر از این که بتوانید با chatGPT چت کنید یا از میدجورنی برای ساخت عکس استفاده کنید؛ گوگل از هوش مصنوعی و تکنولوژی ماشین لرنینگ استفاده میکرده تا تبلیغات را به گروههای هدف نشان دهد.
امروزه اما میتوان گفت تبلیغات در گوگل وارد دوره تازهای شده و به جایی رسیده است که تبلیغات میتوانند به بهترین شکل برای کاربران هدف شخصیسازی شوند.
در این مقاله قرار است در مورد قابلیتهای هوش مصنوعی در گوگل ادز صحبت کرده و به شما بگوییم که چگونه گوگل میتواند مشتریهای شما را بهتر از خودتان بشناشد و آنها را هدفگیری کند.
پیشنهاد میکنم تا انتهای این مطلب همراه من باشید.
پرفورمنس مکس؛ قابلیتی فراتر از سرچ
برای آنهایی که نمیدانند؛ گوگل ادز این امکان را به تبلیغدهندگان میدهد تا بسته به اهدافی که دارند، تبلیغات خود را در پلتفرمهای مختلفی نمایش دهند.
صفحه سرچ مهمترین آنهاست. اما یوتیوب، دیسکاور و یا شبکه دیسپلی که متشکل از بیش از 2 میلیون سایت و اپلیکیشن همگار گوگل است، از دیگر گزینههایی هستند که امکان تبلیغات هدفمند را به کسبوکارها میدهند.
اما کدام از آنها را باید هدف قرار داد؟
شاید بگویید سرچ. اما همیشه اینطور نیست!
مخاطبان شما در کجا بیشترین فعالیت را دارند؟ در سرچ گوگل، یوتیوب یا اپلیکیشنهایی که هر روزه از آنها استفاده میکنند؟ آیا شما میتوانید دقیقا بگویید که مشتریان هدفی که دارید؛ در کدام پلتفرم حضور پررنگتری دارند؟
پرفورمنس مکس، از گزینههای نسبتا جدید تبلیغاتی در گوگل ادز است که این امکان را به شما میدهد تا تبلیغات خود را در تمام شبکههای تحت مالکیت گوگل و همکارهای آن برای پیدا کردن و هدفگیری گروههای هدفی که دارید استفاده کنید.
این نوع از تبلیغات، از حجم دادههای گسترده گوگل استفاده میکند، رفتار، ترندها و علایق کاربران مختلف را بررسی میکند تا تبلیغات شما را به افرادی نشان دهد که میداند احتمال تبدیل شدن آنها به مشتریان شما بالاتر است.
این گزینه تبلیغاتی ساخته شده است تا تبلیغات شما را برای نمایش در پلتفرمهایی که مخاطبان هدفتان بیشترین فعالیت را در آنها دارند بهینه کند. به عنوان مثال، اگر کاربران هدف شما فعالیت کمی در سرچ داشته اما در یوتیوب بیشتر حضور دارند؛ این کمپین میتواند بودجه شما برای نمایش در یوتیوب را بیشتر و بودجه نمایش در سرچ را به همان میزان کمتر کند تا افراد بیشتری تبلیغات شما را ببینند.
تمام این قابلیتها، به لطف استفاده از هوش مصنوعی در گوگل ادز و حجم گسترده دادههای گوگل در دسترس تبلیغدهندگان قرار گرفته است.
AI Max؛ برای سرچهایی که از دست دادید!
در رویداد مارکتینگ لایو 2025 بود که گوگل جزئیات قابلیتی در گوگل ادز را تشریح کرد که امکان هدفگیری بهتر و کاملتر مخاطبان را در کمپینهای سرچ فراهم میکند.
فرض کنید کاربری در گوگل سرچ میکند: “راهنمای خرید دامنه ir.”
این عبارت سرچ شده،هیچ نشانه مستقیمی از نیت خرید ندارد. اما آیا این یعنی این که این کاربر قصد خرید ندارد؛ همینطور است؟ خب؛نه کاملا.
فرضیه را این گونه تصور کنید: همین کاربر روز قبل در گوگل سرچ کرده “خرید دامنه ir.” و لیست قیمتهای یک سایت را مشاهده کرده است. این یعنی این که احتمال اینکه این کاربر هنوز به دامنه ir. نیاز داشته باشد وجود دارد.
اما شما که این را نمیدانستید! فقط گوگل به این موضوع آگاه بوده است.
در واقع گوگل با بررسی فاکتورهایی مثل، سابقه سرچ، صفحات بازدید شده و یا دستگاه کاربر میتواند حدس بزند که این کاربر هنوز به دامنه ir. نیاز دارد یا نه.
شاید عبارتی که سرچ کرده، قصد Informational داشته و کاربر به دنبال اطلاعات بوده باشد. اما هنوز این احتمال وجود دارد که بخواهد چنین خدماتی را خریداری کند.
اینجاست که قابلیت جدید AI Max برای کمپینهای سرچ وارد بازی میشود تا تبلیغات را به همین کاربر مشخص نمایش دهد. گزینهای که شما هیچ وقت نمیتوانستید آن را هدف تبلیغات خود قرار دهید.
توجه داشته باشید؛ در توضیحات رسمی گوگل در مورد AI Max، این گزینه قابلیتی عنوان شده است که امکان هدفگیری کاملتر و گزینههایی که تبلیغدهندگان ممکن است فراموش کرده باشند عنوان شده است. این مثال نیز تنها برای واضح شدن کاربرد این قابلیت برای شما مخاطبان این مقاله عنوان شده است.
هدفگیری دقیقتر کاربران با اعمال هوش مصنوعی در گوگل ادز
اجازه دهید با هم صادق باشیم؛ هدفگیری گوگل ادز همیشه چند پله از دیگر رقبایی که داشته است، بهتر بوده و دلیل آن نیز حجم گسترده دیتاهایی است که گوگل در اختیار دارد.
این که چه چیزهایی سرچ میکنید، از کدام مکانها بازدید کردهاید یا این که چه علایقی دارید.
اکنون فکر کنید این دیتاها را میتوانید برای هدفگیری کمپینهای تبلیغاتی خود استفاده کنید. مگر ممکن است نتوانید به مشتریان هدف خود برسید؟
یکی از قابلیتهای جدید هوش مصنوعی گوگل ادز در این مورد، امکان ساخت لیست مخاطبان مشابه یا Lookalike است.
لیست مخاطبان Lookalike، لیست افرادی است که رفتارها و علایق مشابه با مشتریان شما را دارند.
نحوه عملکرد این لیست بدین گونه است که در آن، شما یک یا چند لیست پایه خود (که میتوانند شامل لیست مشتریان قبلی، افرادی که از یک صفحه خاص از سایت بازدید کردهاند یا حتی مخاطبان کانال یوتیوب خود) را به گوگل میدهید.
گوگل رفتارها، علایق و ویژگیهای افراد این لیستها را شناسایی کرده و با استفاده از این دیتاها سعی میکند مخاطبان تازهای پیدا کند که این ویژگیها را داشته باشند.
این یعنی تبلیغات شما به افراد جدیدی نمایش داده میشوند که علایق و رفتارهای مشابهی با مخاطبان هدف قبلی شما دارند.
آیا خودتان میتوانستید بدون استفاده از قابلیتهای هوش مصنوعی، به سرعت و دقت این افراد را پیدا کنید؟
نمایش تبلیغات در صفحه سرچ؛ این بار اما در AI Overview
AI Overview قابلیتی که این روزها زیاد در مورد آن صحبت میشود و خیلیها معتقد هستند که این ویژگی قرار است صفحه سرچ گوگل را دستخوش تغییرات بزرگی کند.
اما اجازه دهید تعریفی از این قابلیت داشته باشیم: AI Overview قابلیتی است که به هنگام سرچ کاربران در گوگل، به جای نمایش لیستی از سایتهای مختلف، یه جواب تقریبا کامل از منابع مختلف را ارائه میکند.
چیزی که در مورد این قابلیت جالب است؛ امکان نمایش تبلیغات در آینده در این بخش است. تصور کنید؛ کاربران چیزی را در گوگل سرچ میکنند، پاسخ خود را دریافت کرده و درست در زمانی که نیاز به خرید محصول یا خدمات دارند؛ تبلیغ به آنها نمایش داده میشود.
این مورد، گزینهای است که در مورد قابلیت دیگر گوگل به نام AI Mode نیز عنوان شده است. قابلیتی که فراتر از AI Overview، یک مکالمه با هوش مصنوعی گوگل را در اختیار کاربران قرار داده و پاسخهای عمیقتری برای آنها فراهم میکند.
هر دو این قابلیتها، گزینههایی هستند که امکان نمایش تبلیغ در جدیدترین ویژگیهای صفحه سرچ را به تبلیغدهندگان میدهند.
آماده تبلیغ در گوگل هستید؟
با نزدیک شدن به پایان این مقاله امیدوار هستم که توانسته باشم قابلیتهای جدید هوش مصنوعی در گوگل ادز و مزیتهای آنها برای کسبوکارها را به خوبی عنوان کرده باشم.
اگر شما نیز علاقهمند شدهاید تا از تبلیغات گوگل و قابلیتهای جدید هوش مصنوعی آن استفاده کنید؛ میتوانم آژانس دیجیتال مارکتینگ جی ادز را به شما معرفی کنم.
این آژانس از سال 98 در حوزه تبلیغات گوگل فعالیت کرده و طیف گستردهای از خدمات در این حوزه، مثل ساخت و شارژ اکانت گوگل ادز، مشاوره رایگان و ابزارهای کاربردی در این حوزه را در اختیار مشتریان خود قرار میدهد.
پیشنهاد میکنم با آنها تماس گرفته و از آخرین تعرفه گوگل ادز برای کمپینهای سرچ و یا سایر گزینههای تبلیغاتی در گوگل ادز باخبر شوید.