بر اساس گفتههای یک تحلیلگر صنعت بازیهای ویدیویی، شرکت Epic Games و بازی فورتنایت شاید در آستانه فروپاشی باشند.

اگرچه شرکت Epic Games مالک یکی از محبوبترین بازیهای جهان است، اما شاید اوضاعش به آن خوبی که عموم مردم تصور میکنند نباشد؛ دست کم طبق گفته جوست ون درونن شرکت Epic Games در آستانه یک بحران قرار دارد. این شخص تحلیلگری باسابقه است که اکنون به عنوان نویسنده خبرنامه SuperJoost Playlist فعالیت میکند و درباره روندهای صنعت بازیهای ویدیویی نظر میدهد.
شرکت Epic Games این روزها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکند، اما احتمالاً مسئله مورد توجهی که در رابطه با آن وجود دارد، اخراج بیش از هزار نفر از کارکنانش است. حتی مشخص شد یکی از این کارکنانی نوعی بیماری لاعلاج دارد؛ این موضوع واکنش سریع شرکت را برای تغییر جو عمومی در پی داشت. تیم سوئینی، مدیرعامل Epic Games، گفته بود این تعدیل نیرو ربطی به هوش مصنوعی نداشته، اما تحلیل درونن این موضوع را زیر سوال میبرد. او اظهار کرد شرکتهای بازیسازی خارج از آمریکا به صورت جدی در حال بررسی هوش مصنوعی مولد و روشهای خلاقانه استفاده از آن هستند، ولی در آمریکا این مسئله به شکل مطلوبی دنبال نشده است.
همچنین او به عواملی اشاره میکند که خارج از کنترل هر استودیویی هستند؛ برخی از این عوامل مواردی همچون افزایش هزینههای زندگی و عدم وجود توازن در حقوق صاحبان پلتفرمها هستند. مورد دوم حتی تاثیر بیشتری دارد چون سود استودیو را میبلعد و همزمان هزینههای حقوقی را افزایش میدهد. درونن در این رابطه گفت:
امپراتوریها یک باره از بین نمیروند؛ آنها آرامآرام از درون تهی میشوند، تا اینکه روزی دیوارها فرو میریزند و همه خود را شگفتزده نشان میدهند. ما اکنون در میانه همین فرآیند هستیم.
حرفهای درونن شاید برای طرفداران فورتنایت و شرکت Epic Games ناراحت کننده باشد؛ زمانی تصور میشد این شرکت تا ابد راهش را ادامه میدهد. با این وجود، امیدواریم آنها بتوانند با واقعیت روبهرو شوند و راهحلی پیدا کنند تا بازی فورتنایت همچنان پابرجا بماند و مخاطبان را سرگرم نماید.

