استون مارتین DBX S رونمایی شد: قدرتی بیشتر، وزنی کمتر، اگزوزی جذابتر
استون مارتین با معرفی شاسی بلند لوکس جدید خود، DBX S، بار دیگر استانداردهای بازار خودروهای لاکچری را ارتقا داد. این مدل که نسبت به نسخه قبلی، DBX707، قدرتمندتر، سبکتر و با ویژگیهای پیشرفتهتری طراحی شده، تجربهای منحصربهفرد از رانندگی را برای علاقهمندان به خودروهای پرفورمنس ارائه میدهد.
پیشتر، DBX707 با ۶۹۷ اسببخار تنها گزینه موجود در خط تولید بود، زیرا نسخه پایه با ۵۴۲ اسببخار نتوانست توجه کافی را جلب کند و از رده خارج شد. حالا DBX S با ویژگیهای بهبودیافته وارد رقابت شده تا جایگاه استون مارتین را در بازار شاسیبلندهای لوکس مستحکمتر کند.
به گزارش Motor1، مهندسان استون مارتین با بهرهگیری از فناوری توربوشارژرهای پیشرفته سوپراسپرت والهالا، موتور ۴ لیتری V8 توئینتوربوی DBX S را به ۷۱۷ اسببخار قدرت ارتقا دادهاند. این افزایش ۲۰ اسببخاری، شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت را بهبود بخشیده، هرچند شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت همچنان ۳٫۱ ثانیه و حداکثر سرعت ۳۱۱ کیلومتر بر ساعت ثابت مانده است.
💠💠بیشتر بخوانید:
- هیوندای دکمههای فیزیکی را به کنترلهای لمسی ترجیح میدهد: فلسفه طراحی کاربردی
- تراشههای IGBT ولتاژ بالای Infineon برای پیشرانه الکتریکی
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک DBX S با تنظیم مجدد نقاط تعویض دنده، عملکردی بهینهتر ارائه میدهد. در حالتهای اسپرت و اسپرت پلاس، تعویض دندهها سریعتر و تهاجمیتر شده و نسبت دنده فرمان نیز ۴ درصد چابکتر طراحی شده تا پاسخگویی بهتری در پیچها فراهم کند. سیستم اگزوز جدید با طراحی عمودی چهارگانه، صدایی غرشآمیزتر تولید میکند که به گفته استون مارتین، شخصیت V8 را به شکلی هیجانانگیزتر منتقل میکند.
کاهش وزن یکی از نقاط قوت DBX S است. استفاده از رینگهای ۲۳ اینچی منیزیومی (اولین در شاسیبلندهای تولیدی) ۱۹ کیلوگرم از وزن غیرفنری میکاهد، در حالی که سقف فیبرکربنی، بزرگترین قطعه فیبرکربنی استفادهشده در خودروهای استون مارتین، حدود ۱۸ کیلوگرم وزن را کاهش میدهد. همچنین گریل پلیکربنات سبک وزن، توزیع وزن را بهبود میبخشد. در مجموع، این تغییرات وزن خودرو را تا ۴۸۴۶ پوند (حدود ۲۲۰۰ کیلوگرم) کاهش داده است، اما نکته قابلتوجه این است که این قطعات سبکوزن بهصورت آپشن ارائه میشوند و استاندارد نیستند.
در بخش طراحی، DBX S با سپر جلوی تهاجمیتر، دیفیوزر عقب برجستهتر و اگزوزهای عمودی چهارگانه متمایز میشود. داخل کابین نیز با چرم آلکانترا، الگوی هِرینگبون روی صندلیها و لوگوی S برجستهشده با فشار ۱٫۶ تنی، لوکستر شده است. سیستم صوتی استاندارد ۸۰۰ واتی با ۱۴ بلندگو و آپشن ۱۶۰۰ واتی Bowers & Wilkins با ۲۳ بلندگو نیز تجربه صوتی بینظیری ارائه میدهند.
قیمت DBX S هنوز اعلام نشده، اما با توجه به قیمت پایه ۲۶۰ هزار دلاری DBX707 و استفاده از مواد گرانقیمت مانند فیبرکربن و منیزیم، انتظار میرود قیمتی بالای ۳۰۰ هزار دلار داشته باشد. سفارشگیری برای این مدل آغاز شده و تحویل آن از سهماهه چهارم ۲۰۲۵ شروع خواهد شد. DBX S با ترکیبی از قدرت، سبکی و طراحی خیرهکننده، رقیبی جدی برای شاسیبلندهایی مانند لامبورگینی اوروس SE و فراری پوروسانگوئه خواهد بود.