دستیاران هوش مصنوعی آمدهاند که بمانند؛ آنها دیگر کالایی لوکس یا نوظهور نیستند، بلکه به ضرورتی اجتنابناپذیر در شرکتهای مدرن تبدیل شدهاند. کسبوکارها در مواجهه با افزایش انتظارات مشتریان، کاهش حاشیه سود و چالشهای منابع انسانی، به راهکارهایی نیاز دارند که عملکرد انسان و ماشین را همزمان ارتقا دهد. دستیاران هوش مصنوعی دقیقاً چنین نقشی ایفا میکنند. در ادامه به بررسی این روند میپردازیم؛ با ما همراه باشید.
چرا سازمانهای موفق به هوش مصنوعی روی آوردهاند؟
حذف پیشداوریها
در حوزه منابع انسانی، هوش مصنوعی به تصمیمگیریهای بیطرفانه و مبتنی بر داده در فرآیندهایی مانند استخدام، مدیریت و برنامهریزی کمک میکند. این ابزار بدون توجه به سوابق فردی، کاندیداها را ارزیابی میکند و با اخذ تصمیمات منصفانه، محیطی عادلانه و حرفهای برای کارکنان فراهم میسازد.
افزایش رضایت کارکنان
با کمک هوش مصنوعی، بسیاری از نیازها و سؤالات کارکنان با یک جستجوی ساده پاسخ داده میشوند. این ابزار با کمک به برنامهریزی شغلی و بهبود تجربه کاری، رضایت و مشارکت کارکنان را افزایش میدهد.
بهرهوری بیشتر
هوش مصنوعی با حذف وظایف تکراری مانند ثبت حضور و غیاب یا مدیریت مرخصیها، به بهرهوری منابع انسانی میافزاید. همچنین با کاهش کاغذبازی و ارائه اطلاعات دقیق، خطای انسانی بهشدت کاهش مییابد.
کاهش هزینهها
استفاده از دستیار هوش مصنوعی سازمانی باعث صرفهجویی در زمان و انرژی نیروی کار میشود. این ابزارها با ارائه تحلیلهای دقیق، هزینههای مربوط به حقوق، دستمزد و مدیریت عملکرد را کاهش داده و وابستگی به نیروی انسانی را کم میکنند.
اخذ تصمیمات آگاهانه
هوش مصنوعی دادهها را بهصورت متمرکز ذخیره و در مواقع نیاز در اختیار کاربران قرار میدهد. تحلیلهای پیشرفته، امکان تصمیمگیری هدفمند و مبتنی بر واقعیت را برای مدیران فراهم میسازد.
دستیار هوش مصنوعی چیست و چرا در سازمانها اهمیت دارد؟
دستیار هوش مصنوعی، نرمافزاری وابسته به هوش مصنوعی است که دستورات صوتی را درک میکند. این برنامه از پردازش زبان طبیعی برای درک و انجام وظایفی که افراد به زبان خود به آن میدهند، استفاده میکند. دستیار هوش مصنوعی روی دستگاههای مختلفی اعم از تلفنهای همراه، اسپیکرها، ساعتهای هوشمند و … نصب میشود و امور مختلف را ازطریق فرمان صوتی انجام میدهد.
یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در سازمانها، استفاده از آن در مدیریت منابع انسانی است که باعث بهبود در تصمیمگیریهای مرتبط میشود. ازاینرو، سازمانهای مختلف به این ابزار نیازمند هستند. از دیگر عواملی که استفاده از هوش مصنوعی را برای سازمانها مهم میکند عبارتاند از:
جذب و انتخاب نیروی کار
با استفاده از تکنیکهای هوش مصنوعی مانند تحلیل زبان انسانی و یادگیری ماشینی، فرایند انتخاب کارمندان راحتتر و سریعتر میشود. سیستمهای هوش مصنوعی با تجزیهوتحلیل رزومهها، بهترین متقاضیان را انتخاب میکنند.
پیشبینی نیازهای نیروی کار
استفاده از دستیار هوش مصنوعی، نیازها و کمبودهای نیروی کار در بخشهای مختلف را شناسایی میکند. این امر به سازمانها کمک میکند تا زمانی که نیاز به جذب کارمند جدید دارند، تصمیمگیری بهتری انجام دهند.
مدیریت عملکرد کارکنان
این ابزار، اطلاعات را ازطریق بازخوردها و ارزیابیها جمعآوری میکند؛ سپس آنها را مورد تجزیهوتحلیل قرار میدهد تا عملکرد کارکنان را ارزیابی کند.
مدیریت زمان و برنامهریزی
هوش مصنوعی، قابلیت ایجاد برنامههای کاری و زمانبندی بهتر برای کارمندان را فراهم مینماید.
مدیریت رفتار سازمانی
تشخیص برخی از الگوهای رفتاری ازطریق تحلیل رفتار کارمندان و تأثیر عوامل محیطی میسر میشود. این اطلاعات به مدیران کمک میکند تا رفتارهای مثبت را تشویق کرده و مشکلات درونسازمانی را برطرف نمایند.
پشتیبانی از کارمندان
سیستمهای هوش مصنوعی در سازمانها امکان برنامهریزی رباتهای هوشمندی با نام چتباتها را دارند. چتباتها میتوانند با کارکنان سازمانها گفتگو کنند.
تفاوت چتبات هوش مصنوعی و دستیار هوش مصنوعی چیست؟
چتبات هوش مصنوعی یک نرمافزار هوش مصنوعی است که مکالمه یا چت یک کاربر به زبان طبیعی را ازطریق پیامرسان، وبسایت و اپلیکیشنهای تلفن همراه شبیهسازی میکند. سرویس چتبات، مبتنی بر چت است و به سؤالات کاربران پاسخ میدهد. درواقع، چتباتها یک سیستم آنلاین با پشتیبانی 24 ساعته هستند که زبان انسانها را درک میکنند؛ اما تفاوت چتبات هوش مصنوعی و دستیار هوش مصنوعی در چیست؟
دامنه و نقش این دو با یکدیگر متفاوت است. چتباتها تا حد زیادی سرور یا شرکت محورند؛ در صورتی که دستیارهای صوتی، کاربر محور هستند.
رباتها برای دستیابی به اهداف خاصی برنامهریزی شدهاند و معمولاً کارهای تکراری انجام میدهند؛ درحالیکه دستیاران صوتی در معرض مواجهه با دستورات متفاوتی هستند. چتباتها مبتنی بر متن هستند و تنها برای پاسخ به سؤالات خاصی برنامهریزی شدهاند. ازاینرو اگر سؤالات متفاوتی دریافت کنند، قادر به پاسخگویی نخواهند بود. بهطورکلی، چتباتها توانایی تعامل طولانی با انسانها را ندارند.
دستیارهای صوتی برخلاف رباتها، قادر به تعاملات طولانی با انسانها هستند، امکان یادگیری برای آنها فراهم است و در زمانهای پیشبینی نشده، پاسخهای درست را به کاربر ارائه میدهند. آنها از نظر پردازش زبان انسانها نیز با هم تفاوتهایی دارند. چتبات هوش مصنوعی یک سیستم پردازش چت آنلاین است که مهارت پردازش زبان بالایی ندارد، تنها کلمات خاصی را از کاربر میگیرد و با پاسخهای برنامهریزیشده به آن پاسخ میدهد. در مقابل، دستیارهای مجازی بیشتر بر پردازش و درک زبان انسانی تمرکز دارند.
مزایای کلیدی دستیار هوش مصنوعی سازمانی برای تیمها
دستیار هوش مصنوعی بهعنوان یک ابزار هوشمند به تیمها کمک میکند تا کارهای روزمره و تکراری بهصورت خودکار انجام شود و کارمندان زمان خود را صرف فعالیتهای هدفمند و خلاقانه کنند. از دیگر مزایای مهم دستیار هوش مصنوعی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
همکاری بهتر بین اعضای تیم
با دستیار هوش مصنوعی، دسترسی سریع به اطلاعات فراهم میگردد؛ در نتیجه، وظایف به موقع یادآوری میشوند و ارتباط اعضای تیم بهبود مییابد.
پشتیبانی 24 ساعته
پاسخگویی به سؤالات و درخواستهای اعضای تیم باید بدون وقفه انجام پذیرد. این قابلیت بهویژه برای سازمانهای بینالمللی بسیار کمککننده خواهد بود.
کاهش خطای انسانی
با خودکارسازی فرایندهای حساس، احتمال بروز برخی اشتباهات کاهش مییابد و امور بادقت بیشتری انجام میشوند.
تصمیمگیری آگاهانه
تحلیل درست دادهها و ارائه گزارش دقیق توسط دستیار هوش مصنوعی، به تیم در اتخاذ تصمیمهای هوشمندانه کمک میکند.
نمونههای موفق از استفاده دستیار هوش مصنوعی در فروش و خدمات
- شرکت بیمه Lemonade: لیموناد، یک شرکت بیمه در حوزه املاک و حوادث در ایالات متحده است که با بهرهگیری از چتباتهای هوشمند، توانسته تجربهای مقرونبهصرفه و باکیفیت برای مشتریان خلق کند.
- شرکت کاکیستو (Kuki Chatbot): بر اساس گزارشها، ۹۰٪ مکالمات این شرکت با استفاده از چتبات و بدون دخالت انسان انجام میشود. در نتیجه، رضایت مشتریان افزایش یافته و در سال ۲۰۲۰ سودآوری قابل توجهی را تجربه کردهاند.
دستیار هوشمند سازمانی جولیو چگونه به کسبوکارها کمک میکند؟
دستیار هوشمند سازمانی جولیو، ترکیبی از چتبات، موتور تحلیل رفتار کاربران و سیستم پردازش زبان طبیعی (NLP) است که برای سادهسازی، تسریع و هوشمندسازی فعالیتهای روزمره کسبوکارها طراحی شده است. این ابزار، نهتنها به تیمهای فروش و پشتیبانی، بلکه به مدیران منابع انسانی، بازاریابها و حتی مدیران ارشد کمک میکند تا تصمیمهای سریعتر و دقیقتری بگیرند.
در ادامه، نگاهی داریم به کاربردهای کلیدی دستیار هوش مصنوعی جولیو:
۱. پاسخگویی هوشمند به مشتریان
با کمک چتباتهای پیشرفته جولیو، سؤالات پرتکرار مشتریان بهصورت خودکار و فوری پاسخ داده میشود. این یعنی کاهش بار روی تیم پشتیبانی و افزایش رضایت کاربران.
۲. هوشمندسازی فرآیند فروش
دستیار هوشمند جولیو میتواند سرنخهای فروش را تحلیل کند، مشتریان بالقوه را اولویتبندی کند و به تیم فروش در زمانبندی و نحوه پیگیری مشاوره دهد.
۳. تحلیل تعاملات کاربران
تمام مکالمات و درخواستهای مشتریان توسط هوش مصنوعی تحلیل میشود تا الگوهای رفتاری، دغدغهها و فرصتهای فروش جدید شناسایی شود.
۴. خودکارسازی وظایف روتین
دستیار هوشمند جولیو میتواند بسیاری از وظایف تکراری را بهصورت خودکار انجام دهد از جمله یادآوری جلسات و پیگیری پرداختها، ثبت درخواست مرخصی، بررسی وضعیت مشتریان و …
۵. پشتیبانی ۲۴/۷ برای تیم داخلی
کارکنان سازمان میتوانند در هر ساعت از شبانهروز از دستیار هوشمند جولیو برای پرسش درباره فرآیندها، پیگیری کارها یا دریافت گزارش استفاده کنند.
۶. تصمیمسازی با دادههای لحظهای
جولیو با جمعآوری و تحلیل دادهها از منابع مختلف (فروش، خدمات، کمپینهای بازاریابی)، گزارشهای لحظهای و تحلیلهای کاربردی برای مدیران فراهم میکند.
سخن پایانی: آینده سازمانها با دستیارهای هوشمند ساخته میشود
سخن پایانی: آینده سازمانها با دستیارهای هوشمند ساخته میشودآیندهی سازمانها بهطور جدی به فناوریهای هوشمند گره خورده است. دستیارهای هوش مصنوعی نهتنها بهرهوری تیمها را افزایش میدهند، بلکه با بهبود تصمیمگیریها، تجربه کارکنان و مشتریان را نیز ارتقا میبخشند.
اگر بهدنبال ساخت آیندهای روشن برای کسبوکار خود هستید، همین حالا با تیم ما در جولیو تماس بگیرید. با دریافت دمو یا مشاوره تخصصی، با قابلیتهای دستیار هوش مصنوعی سازمانی بیشتر آشنا شوید و راهکار مناسب خود را انتخاب کنید.