تمرکز بر صادرات قطعات فرصتی برای توسعه پایدار صنعت خودرو

تمرکز بر صادرات قطعات فرصتی برای توسعه پایدار صنعت خودرو

[ad_1]

معاون وزیر صمت در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۵:

به گزارش خبرخودرو،معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، در بازدید از غرفه سایپا در هفتمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران، بر لزوم تمرکز در صادرات قطعات و خدمات پس از فروش به بازارهای نوظهور، به‌ویژه کشورهای آفریقایی تأکید کرد.

به گزارش خبرخودرو،معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، در بازدید از غرفه سایپا در هفتمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران، بر لزوم تمرکز در صادرات قطعات و خدمات پس از فروش به بازارهای نوظهور، به‌ویژه کشورهای آفریقایی تأکید کرد.

 فرشاد مقیمی، رئیس هیأت عامل سازمان گسمترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، در حاشیه بازدید از غرفه سایپا در هفتمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۵) اظهار کرد: این نمایشگاه فرصتی است برای معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های صادراتی کشور در بخش‌های مختلف، به‌ویژه صنعت خودرو.

وی با اشاره به ظرفیت‌های صادراتی گروه خودروسازی سایپا در حوزه خودروهای تجاری، گفت: برخی خطوط تولید در داخل کشور به دلایل مختلف غیرفعال شده‌اند که می‌توان آن‌ها را به سایر کشورها منتقل کرد و با ارسال قطعات از ایران، تولید نهایی خودرو در آن کشورها انجام شود.

مقیمی افزود: سایپا می‌تواند تمرکز خود را بر صادرات قطعات مصرفی به‌ویژه به کشورهای آفریقایی معطوف کند؛ چراکه ساختار خودرویی این کشورها با خودروهای داخلی ایران قرابت دارد و از پلتفرم‌های مشترک استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: فارغ از صادرات مستقیم خودرو، امکان صادرات قطعات مصرفی به کشورهای هدف وجود دارد و این مساله مزیتی مهم برای توسعه صادرات غیرنفتی کشور است.

معاون وزیر صمت با تأکید بر اهمیت خدمات پس از فروش در بازارهای صادراتی، تصریح کرد: توصیه من به شرکت‌های صادرات‌محور این است که در بازار هدف، تمرکز اصلی را بر ارائه خدمات پس از فروش قرار دهند؛ چراکه این خدمات ضامن ماندگاری و پایداری حضور در آن بازارهاست.

وی همچنین بر لزوم تغییر رویکرد صادراتی تأکید کرد و گفت: تمرکز صرف بر خودرو کافی نیست، باید به صادرات قطعات و استفاده از استانداردهای متفاوت در کشورهای هدف توجه شود. برخی کشورها دارای استانداردهایی با شرایط آسان‌تر نسبت به ایران هستند که فرصتی مهم برای توسعه صادرات محسوب می‌شود.

مقیمی با بیان اینکه صادرات یک فرایند بلندمدت و نیازمند سرمایه‌گذاری مستمر است، خاطرنشان کرد: صادرات چند نمونه محدود محصول کافی نیست. برای تثبیت روند صادرات، باید حجم و تنوع صادرات به سطحی برسد که منافع اقتصادی هر دو طرف معامله را در بلندمدت تأمین کند.

وی در پایان، برند سازی، ارتقای کیفیت، تنظیم قیمت و تجمیع تقاضا را از جمله راهبردهای ضروری برای تحقق صادرات پایدار عنوان کرد و افزود: ایدرو آمادگی دارد با استفاده از ظرفیت‌های خود در این مسیر به بنگاه‌های تولیدی و صادرات‌محور کمک کند.

Picture of هاریکا

هاریکا

هاریکا، به‌عنوان مجله‌ای نوآوری و مدرن در دنیای تکنولوژی، فعالیت خود را با هدف ارائه دقیق‌ترین و به‌روزترین اخبار، تحلیل‌ها و بررسی‌های فناوری آغاز کرده است. ما باور داریم که تکنولوژی فراتر از یک ابزار است؛ این یک سبک زندگی است که هر روز، جنبه‌های مختلف زندگی ما را دگرگون می‌کند. هاریکا، از ترکیب شور و تخصص در دنیای دیجیتال متولد شده است. تیم ما شامل گروهی از نویسندگان، تحلیل‌گران و علاقه‌مندان به فناوری است که هدفشان ارائه محتوایی جذاب، قابل اعتماد و کاربرپسند به شماست.

مقالات مرتبط

رکود بی‌سابقه در بازار خودرو ایران: تأثیر نوسانات ارزی و خودروهای وارداتی

بازار خودرو ایران در روزهای اخیر به رکودی کم‌سابقه گرفتار شده است.…

نیسان N6: سدان پلاگین هیبرید جدید برای بازار چین

پس از موفقیت چشمگیر نیسان N7 در بازار چین، شرکت دانگ‌فنگ-نیسان اکنون…