به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از پدال، فون نویمان، مهاجری اهل اتریش که در دوران جنگ جهانی دوم به همراه خانوادهاش به کالیفرنیا مهاجرت کرد، یکی از چهرههای تاثیرگذار و کلیدی در توسعه مسابقات خودرویی در ایالتهای غربی آمریکا بود. او با حضور در رقابتهای باشگاه خودروهای اسپرت آمریکا پشت فرمان پورشههای کلاسیک ۳۵۶ و ۵۵۰ اسپایدر، نقش مهمی در گسترش محبوبیت این برند در بازار آمریکا ایفا کرد.
نویمان فعالیت حرفهای خود را با خرید دو دستگاه پورشه از مکس هافمن، واردکننده نامآشنا در نیویورک، آغاز کرد و این خودروها را برای مشتریان کالیفرنیایی به این منطقه آورد. او همچنین در دهه ۵۰ میلادی شرکت «پاسیفیک فولکسواگن» را تأسیس کرد که عرضهکننده رسمی پورشه و فولکسواگن در سواحل غربی آمریکا بود و توانست با فعالیتهای تبلیغاتی و ورزشی، جایگاه این برندها را در بازار آمریکا تثبیت کند.
یکی از خاصترین و جالبترین پروژههای تبلیغاتی نویمان، سفارش ساخت یک فولکسواگن بیتل لیموزین بود که هزینه ساخت آن بهطور قابل توجهی از قیمت اصلی بیتل در آن سالها بیشتر بود؛ در حالی که یک بیتل معمولی حدود ۲ هزار دلار قیمت داشت، این لیموزین که به «رولزواگن» معروف شد، حدود ۳۵ هزار دلار خرج برداشت. این خودرو که در اکتبر ۱۹۶۸ در نیواورلئان با رنگ مشکی و کابین داخلی از چرم مصنوعی قرمز ساخته شد، به سرعت توجه زیادی را جلب کرد.
برای تبدیل این بیتل به یک لیموزین لوکس، خودرو به شرکت «تروتمن بارنز» در کالیفرنیا فرستاده شد؛ همان شرکتی که پیشتر پورشه ۹۱۱ را به خودروی چهاردر تبدیل کرده بود. این پروژه نشاندهنده تلاشهای نویمان برای معرفی و تبلیغ خودروهای پورشه و فولکسواگن به شیوهای نوآورانه و چشمگیر بود.
این شرکت فاصلهٔ محوری بیتل را حدود یک متر افزایش داد و طول کلی خودرو را به ۵ متر رساند. به لطف استفاده از قطعات اصلی فولکسواگن مثل درهای عقب سفارشی و رکابها، این لیموزین ظاهر منسجمی پیدا کرد. در داخل نیز برای خودرو روکش پارچه پشمی خاکستری دکمهدوزی شده در عقب و وینیل مشکی در جلو به همراه با پنجره جداکننده برقی تدارک دیده شد. رینگهای فولادی کارخانه با لاستیکهای پهنتر پوشیده شدند و پیشرانه ۱.۶ لیتری چهار سیلندر تخت با کاربراتورهای ۴۸ میلیمتری وبر برای جبران ۱۸۰ کیلوگرم وزن اضافی خودرو ارتقا پیدا کرد. طبق اسناد موجود، جان وین، بازیگر معروف با رولزواگن، به مراسم اسکار ۱۹۷۰ برده شد، جایی که او اولین و تنها اسکار خود را برای فیلم شجاعت واقعی دریافت کرد.
سال بعد، فون نویمان نمایندگی خود را به همراه رولزواگن به فولکسواگن آمریکا فروخت. فولکسواگن آمریکا تا سال ۱۹۷۷ به استفادههای تبلیغاتی از این خودرو ادامه داد و سپس در ژانویه ۱۹۷۹ بیتل لیموزین را به حراج گذاشت. برنده حراجی چیک ایورسون، فروشنده برجسته خودرو در نیوپورت بیچ و دوست نزدیک جان وین بود. ایورسون رولزواگن را تا سال ۱۹۹۶ نگه داشت و سپس آن را به دوستش لورنزو پیرسون فروخت. این بیتل لیموزین از آن زمان در کلکسیون برجسته پیرسون باقیمانده و با توجه به فاکتورهای سرویس متعدد، بهخوبی نگهداری شده است. حال این بیتل منحصربهفرد قرار است توسط ساتبیز به حراج گذاشته شود و قیمتی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلار برای آن تخمین زده شده است.