پاسخ ارتش آلمان به جیپ آمریکایی / عکس

پاسخ ارتش آلمان به جیپ آمریکایی / عکس

در میانه دهه ۱۹۳۰، فردیناند پورشه پروژه طراحی خودروی مردمی یا همان فولکس‌واگن را به دستور آدولف هیتلر آغاز کرد. اما پیش از آنکه کارخانه تازه‌تأسیس وولفسبورگ بتواند تولید انبوه را شروع کند، جنگ جهانی دوم آغاز شد و برنامه‌ها تغییر یافت.

در این شرایط، پورشه مأموریت یافت خودرویی سبک برای جابه‌جایی نیروهای نظامی طراحی کند. این خودرو که بعدها به نام کوبل‌واگن (تیپ ۸۲) شناخته شد، به عنوان نقطه شروع برند فولکس‌واگن معرفی می‌شود، هرچند تاریخچه تولید آن با دوران تاریک جنگ پیوند خورده است.

پاسخ ارتش آلمان به جیپ آمریکایی / عکس

در طول جنگ جهانی دوم، خودرو کوبل‌واگن تیپ ۸۲، که اغلب به اختصار کوبل گفته می‌شد، تقریباً همان نقشی را برای نیروهای آلمانی ایفا کرد که جیپ‌های اولیه برای نیروهای ایالات متحده و متحدانشان داشتند. شباهت میان نقش این دو خودرو حتی پس از پایان جنگ جهانی دوم نیز ادامه یافت و هر دو مدل توانستند بر پایه‌ی شهرتی که در دوران جنگ به‌دست آورده بودند، مسیر پیشرفت خود را ادامه دهند. در حالی‌که نخستین جیپ‌های غیرنظامی، یعنی CJ-۲A، بیشتر برای استفاده در زمین‌های کشاورزی به بازار معرفی شدند، کوبل‌های پس از جنگ به بسیاری از اروپایی‌ها کمک کردند تا دوباره روی جاده‌ها تردد کنند.

کوبل‌واگن تیپ ۸۲ چه تفاوت‌هایی با جیپ جنگ جهانی دوم داشت؟

نخستین تفاوت مهمی که میان کوبل‌واگن و جیپ ویلیز MB در جنگ جهانی دوم به چشم می‌خورد (دست‌کم روی کاغذ)، مربوط به سیستم محرکه آن‌ها می‌شود. کوبل از دیفرانسیل عقب (دو چرخ متحرک) استفاده می‌کرد، در حالی‌که جیپ ویلیز به سیستم چهارچرخ محرک مجهز بود که بعدها به یکی از ویژگی‌های افسانه‌ای آن تبدیل شد. با این حال، هرچند بسیاری جیپ ویلیز MB را بهترین خودروی آفرود زمان خود می‌دانستند، اما کوبل نیز توانایی چشمگیری در عبور از مسیرهای سخت داشت.

یکی از برتری‌های کوبل نسبت به جیپ ویلیز، مربوط به وزن آن می‌شد؛ در حالی‌که وزن جیپ MB حدود ۱۱۱۲ کیلوگرم بود، کوبل تنها حدود ۷۲۵ کیلوگرم وزن داشت. این سبکی باعث می‌شد تا با وجود محرکه دوچرخ، به‌راحتی از زمین‌های ناهموار عبور کند و اگر هم گیر می‌کرد، سربازان می‌توانستند آن را با دست هل بدهند. علاوه بر این، کوبل از نظر مصرف سوخت هم عملکرد بهتری داشت و به‌طور میانگین تقریباً ۱۲٫۸ کیلومتر با یک لیتر می‌رفت، در حالی‌که جیپ تنها حدود ۸ کیلومتر را با یک لیتر طی می‌کرد؛ موضوعی که با توجه به کمبود منابع در زمان جنگ اهمیت زیادی داشت.

پاسخ ارتش آلمان به جیپ آمریکایی / عکس

در مقابل، جیپ ویلیز MB از مزیت‌هایی همچون مخزن بزرگ‌تر سوخت برخوردار بود؛ ظرفیت مخزن حدود ۵۶٫۸ لیتر در مقابل حدود ۳۰ لیتر کوبل، به جیپ برد بیشتری می‌داد: ۴۵۸ کیلومتر در برابر ۳۸۱ کیلومتر برای کوبل.

در نهایت، جیپ ویلیز به یک موتور ۴ سیلندر با حجم ۲.۲ لیتر مجهز بود که ۶۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۵ پوند-فوت گشتاور تولید می‌کرد. این در حالی بود که کوبل از یک موتور کوچک‌تر ۱.۳ لیتری با ۲۵ اسب بخار قدرت و ۵۵ پوند-فوت گشتاور بهره می‌برد.

۵۸۵۸

Picture of هاریکا

هاریکا

هاریکا، به‌عنوان مجله‌ای نوآوری و مدرن در دنیای تکنولوژی، فعالیت خود را با هدف ارائه دقیق‌ترین و به‌روزترین اخبار، تحلیل‌ها و بررسی‌های فناوری آغاز کرده است. ما باور داریم که تکنولوژی فراتر از یک ابزار است؛ این یک سبک زندگی است که هر روز، جنبه‌های مختلف زندگی ما را دگرگون می‌کند. هاریکا، از ترکیب شور و تخصص در دنیای دیجیتال متولد شده است. تیم ما شامل گروهی از نویسندگان، تحلیل‌گران و علاقه‌مندان به فناوری است که هدفشان ارائه محتوایی جذاب، قابل اعتماد و کاربرپسند به شماست.

مقالات مرتبط

محصول جدید لامبورگینی یک قایق بسیار پرسرعت است!

لامبورگینی این‌بار به‌جای ابرخودرو، سراغ دنیای دریا رفته و محصولی معرفی کرده…

مدیرعامل شیائومی: خودروهای تسلا را مهندسی معکوس کردیم

به گزارش هاریکا و براساس گزارش زومیت، لی جون، مدیرعامل شیائومی، در سخنرانی…

نینجاهای جدید کاوازاکی رونمایی شدند /عکس

به گزارش هاریکا و براساس گزارش زومیت، کاوازاکی که همواره برخی از…