نیسان سرانجام با مدل افسانهای GT-R R35 پس از ۱۸ سال تولید خداحافظی کرد. حدود ۴۸ هزار دستگاه از این خودرو از سال ۲۰۰۷ در کارخانه توچیگی ژاپن ساخته شده است. آخرین نمونه تولیدشده، یک مدل Premium T-Spec با رنگ بنفش نیمهشب (Midnight Purple) بود که به یک مشتری ژاپنی تحویل داده خواهد شد.
ایوان اسپینوزا، مدیرعامل نیسان، به طرفداران اطمینان داده که این پایان کار GT-R نیست: «این خداحافظی برای همیشه نخواهد بود. ما قصد داریم نام GT-R را در آینده احیا کنیم.» با این حال، او تأکید کرد که بازگشت مدل جدید، یعنی R36، زمانبر خواهد بود: «از طرفداران میخواهیم صبور باشند. هرچند اکنون برنامه مشخصی نداریم، اما GT-R روزی با چهرهای جدید بازمیگردد.»
آینده GT-R هنوز در هالهای از ابهام قرار دارد. نیسان در نمایشگاه خودروی ژاپن ۲۰۲۳ با معرفی کانسپت Hyper Force با قدرت ۱۳۴۱ اسب بخار و سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت، سرنخهایی از مسیر احتمالی R36 ارائه کرد. با این حال، هنوز مشخص نیست که نسل بعدی GT-R کاملاً برقی خواهد بود یا همچنان از موتور بنزینی استفاده خواهد کرد.
نیسان در حال حاضر با چالشهای مالی بزرگی دستوپنجه نرم میکند. این شرکت تحت برنامه «Re:Nissan» قصد دارد با بستن هفت کارخانه، حذف ۲۰ هزار شغل، کاهش ۷۰ درصدی پیچیدگی قطعات و محدود کردن پلتفرمهای خود از ۱۳ به ۷، هزینهها را کاهش دهد. در چنین شرایطی، بازگشت زودهنگام خودرویی خاص و کمتیراژ مانند GT-R دشوار به نظر میرسد، هرچند مدیران نیسان تأکید کردهاند که R36 در برنامههای بلندمدت آنها جای دارد.
GT-R R35 یکی از قدیمیترین خودروهای ژاپنی محسوب میشود، اما عمر ۱۸ ساله آن در مقایسه با تویوتا لندکروزر J70 که از سال ۱۹۸۴ تاکنون، یعنی ۴۱ سال، در بازارهایی مانند ژاپن، استرالیا و خاورمیانه عرضه میشود، چندان طولانی نیست.
منبع: motor۱