به نام جانبازان به کام لاکچری ها/پاس گل بنیاد شهید و امورایثارگران به دلالان خودرو؟ – هاریکا

به نام جانبازان به کام لاکچری ها/پاس گل بنیاد شهید و امورایثارگران به دلالان خودرو؟ - تابناک


اعتراض جانبازان نسبت به عدم تحویل خودرو‌های وارداتی بالا گرفت و کار به تجمع مقابل وزارت صمت کشیده شد؛ این درحالی است که شرکت‌های واردکننده باوجود دریافت کامل وجه، اما نسبت به تحویل خودرو‌ها تعلل می‌کنند و همین امر باعث شده که جانبازان ماه‌ها در انتظار دریافت خودرو‌های ثبت نامی شان باشند. 

به گزارش سرویس اقتصادی هاریکا، سال گذشته بود که وزیر صمت وعده پیگیری خودرو‌های وارداتی جانبازان را داد، اما با وجود گذشت مدت زمان زیادی از تصویب قانون بودجه که در آن به واردات خودرو برای جانبازان اشاره شده بود و آیین‌نامه اجرایی آن با تأخیر زیاد نهایی و ابلاغ شد، اما همچنان بسیاری از جانبازان مشمول این طرح، پس از انجام مراحل ثبت‌نام و حتی پرداخت وجوه مربوطه، هنوز خودرو‌های خود را تحویل نگرفته‌اند.

قیمت خودروهای وارداتی جانبازان تغییر می کند؟

ابهام در فرآیند واردات و تخصیص ارز موجب در راستای اجرای این طرح، سوال برانگیز است.

یکی از جانبازان در این خصوص به هاریکا گفت: در اوایل آذرماه ۱۴۰۳ مبلغ کامل خودروی وارداتی را پرداخت کرده ام، اما هنوز موفق به دریافت آن نشده‌ام درحالیکه شرکت واردات کننده وعده تحویل خودرو ظرف سه هفته پس از پرداخت را داده بود. 

بدعهدی شرکت های واردکننده برای سود بیشتر

با وجود آنکه شرکت‌های واردکننده دلایل مشخصی برای علت تأخیر‌ها اعلام نکرده‌اند، اما احتمالا مشکلات ترخیص از گمرک و نداشتن تجهیزات استاندارد مورد نیاز باعث تاخیر ورود این خودرو‌ها شده است. همچنین بنا به اظهارات شرکت‌های واردکننده خودرو، تخصیص ارز به این شرکت‌ها با محدودیت‌هایی مواجه بوده که فرآیند واردات و ترخیص را کند کرده است. البته این احتمال نیز وجود دارد که برخی شرکت‌های واردکننده به دلیل افزایش قیمت خودرو‌های وارداتی، در تحویل خودرو‌ها تعلل می‌کنند تا بتوانند با قیمت‌های جدید، سود بیشتری به جیب بزنند. 

بازی بنیاد شهید و امور ایثارگران در زمین دلالان

سوال اصلی تری که در این میان مطرح می شود این است که اساسا تخصیص منابع محدود ارزی کشور و ایجاد سایر هزینه های واردات برای این خودروها که بررسی های میدانی نشان می دهد اغلب به دست دلالان می رسد چه نفعی برای جانبازان دارد؟ آیا این اقدام مصداق عینی دلال پروری نیست؟ تا کی باید نگاه به خودرو، نگاهی سرمایه ای باشد. 

عمده خودروهای وارداتی توسط جانبازان شامل خودروهای لوکس ( بنز، بی.ام.دبیلیو، آیوودی، پورشه و … ) است که به نظر می رسد نه تنها مصرف مستقیم برای جانبازان ندارد، بلکه مصرف این خودروها که بی شک واردات قطعات آن و همچنین تامین سوخت باکیفیت مورد استفاده شان با چالش رو به رو است، مورد استفاده یک درصد از جامعه ایران در شرایط کنونی اقتصادی نباشد. 

اگر قرار است بنیاد شهید و امور ایثارگران از محل بودجه عمومی ایران و منابع ارزی که در شرایط کنونی با چالش های جدی تامین می شود را برای افراد تحت پوشش خود در قالب امتیازی تعریف کند، این منابع مالی را در قالب پوشش های درمانی بلندمدت، تسهیلات اشتغالزایی، تسهیلات کارآفرینی، تسهیلات خرید مسکن و … در نظر بگیرد نه اینکه به نام و اسم و رسم این افراد، سودهای میلیاردی روانه جیب دلالان خودرو کرده و باعث نگاه منفی جامعه به آنها شود. 

 

Picture of هاریکا

هاریکا

هاریکا، به‌عنوان مجله‌ای نوآوری و مدرن در دنیای تکنولوژی، فعالیت خود را با هدف ارائه دقیق‌ترین و به‌روزترین اخبار، تحلیل‌ها و بررسی‌های فناوری آغاز کرده است. ما باور داریم که تکنولوژی فراتر از یک ابزار است؛ این یک سبک زندگی است که هر روز، جنبه‌های مختلف زندگی ما را دگرگون می‌کند. هاریکا، از ترکیب شور و تخصص در دنیای دیجیتال متولد شده است. تیم ما شامل گروهی از نویسندگان، تحلیل‌گران و علاقه‌مندان به فناوری است که هدفشان ارائه محتوایی جذاب، قابل اعتماد و کاربرپسند به شماست.

مقالات مرتبط

آنچه GDII 2025 درباره منطق پنهان اقتصاد هوشمند آشکار می‌کند

تحول دیجیتال سال‌هاست با مترهایی ساده اندازه‌گیری شده: سرعت اینترنت، تعداد مراکز…

1404-09-25

دوراهی SMEها؛ بن‌بست بورس یا رویای بلاک‌چین؟

تأمین مالی، پاشنه‌آشیل شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) و استارتاپ‌هاست؛ چرا که شرکت‌های…

1404-09-12

صنعت بیمه باید به سمت اقتصاد پلتفرمی برود

وزیر اقتصاد در همایش بیمه و توسعه که با شعار «بازاندیشی نظارت؛…

1404-09-12