چرا خودروهای برقی در اروپا خریدار ندارند؟ دلایل کاهش تقاضا

چرا خودروهای برقی در اروپا خریدار ندارند؟ دلایل کاهش تقاضا

چرا ماشین‌های برقی در اروپا مشتری ندارند؟ چالش‌های الکتریکی‌سازی صنعت خودرو

اتحادیه اروپا برنامه‌ای جدی برای حذف خودروهای بنزینی و گسترش وسایل نقلیه برقی تا سال ۲۰۳۵ دارد. اما برخلاف انتظارات، مردم اروپا هنوز علاقه‌ای به خودروهای الکتریکی نشان نمی‌دهند و فروش این خودروها با کاهش چشمگیری مواجه شده است.

چرا ماشین‌های برقی در اروپا فروش نمی‌روند؟

با وجود حمایت دولت‌ها از خودروهای برقی، آمار نشان می‌دهد که تنها ۱.۸ درصد از کل خودروهای موجود در اروپا برقی هستند. اگر خودروهای هیبریدی را هم در نظر بگیریم، این میزان به ۳.۹ درصد افزایش می‌یابد، که همچنان رقمی ناامیدکننده محسوب می‌شود.

به نظر می‌رسد که انتقال از خودروهای درون‌سوز به خودروهای الکتریکی چالش‌برانگیزتر از پیش‌بینی‌هاست و اروپایی‌ها همچنان به خودروهای بنزینی علاقه دارند.

چرا خودروهای برقی در اروپا خریدار ندارند؟ دلایل کاهش تقاضا

مطالب پیشنهادی:

  1. اتهام تبانی کروز برای تصاحب ایران‌خودرو؛ آیا این واگذاری قانونی است؟
  2. بحران پردازشی آمازون؛ آیا AWS پاسخگوی تقاضای هوش مصنوعی است؟
  3. فناوری اطلاعات (IT) چیست و چرا اهمیت دارد؟ + کاربردها، مزایا و آینده IT

وضعیت فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۲۴ چگونه است؟

اگر فکر می‌کنید که با گذر زمان، استقبال از خودروهای برقی افزایش یافته، کاملاً در اشتباه هستید! آمارها نشان می‌دهند که در سال ۲۰۲۴ نه‌تنها فروش خودروهای الکتریکی رشد نداشته، بلکه نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

  • در سال ۲۰۲۳، سهم خودروهای برقی در بازار ۱۳.۶ درصد بود، اما این رقم در سال ۲۰۲۴ کاهش یافته است.
  • همچنین خودروهای هیبریدی شارژی که در سال ۲۰۲۳ سهم ۷.۷ درصدی از بازار داشتند، در سال ۲۰۲۴ به ۷.۱ درصد کاهش یافته‌اند.

چرا مردم اروپا تمایلی به خرید ماشین برقی ندارند؟

۱. افزایش قیمت خودروهای جدید
قیمت بالای خودروهای برقی باعث شده مردم اروپا ترجیح دهند از خودروهای قدیمی خود استفاده کنند، به‌جای اینکه هزینه زیادی برای خرید خودروهای الکتریکی بپردازند.

۲. نگرانی از محدودیت‌های زیرساختی
بسیاری از شهروندان دسترسی آسانی به ایستگاه‌های شارژ ندارند و نگران هستند که خودروهای برقی نتوانند نیازهای روزمره آنها را برآورده کنند.

۳. عمر بالای خودروهای موجود در اروپا
میانگین سنی خودروها در اروپا ۱۲.۵ سال است، و در برخی کشورها مانند یونان این عدد به ۱۷.۵ سال می‌رسد. این نشان می‌دهد که اروپایی‌ها ترجیح می‌دهند خودروهای قدیمی خود را نگه دارند تا اینکه برای خرید خودروهای جدید هزینه کنند.

میزان مالکیت خودرو در کشورهای اروپایی چگونه است؟

طبق آمارهای سال ۲۰۲۳:

  • در ایتالیا به ازای هر ۱۰۰۰ نفر، ۶۹۴ خودرو وجود دارد، که بالاترین نرخ مالکیت در اروپا است.
  • در لتونی، این میزان تنها ۳۸۱ خودرو به ازای هر ۱۰۰۰ نفر است.
  • هر اروپایی به‌طور میانگین سالانه ۱۲,۳۴۶ کیلومتر با خودروی شخصی خود سفر می‌کند.

چرا خودروهای برقی در اروپا خریدار ندارند؟ دلایل کاهش تقاضا

مقاومت خودروسازان در برابر قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که خودروسازان با آن مواجه هستند، قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا برای کاهش آلایندگی است. این قوانین آنها را مجبور می‌کند تا تولید خودروهای درون‌سوز را متوقف کنند و به سمت خودروهای برقی بروند.

اما این موضوع چندان ساده نیست و بزرگ‌ترین خودروسازان اروپایی از جمله فولکس‌واگن اعلام کرده‌اند که احتمال دارد تا سال ۲۰۳۵ بیش از ۱.۵ میلیارد یورو جریمه بپردازند.

آیا اروپا می‌تواند تا سال ۲۰۳۵ به هدف خود در برقی‌سازی خودروها برسد؟

با توجه به کاهش تقاضا برای خودروهای برقی، افزایش قیمت خودروها و قوانین سختگیرانه، بعید به نظر می‌رسد که اتحادیه اروپا بتواند تا سال ۲۰۳۵ خودروهای درون‌سوز را به‌طور کامل حذف کند.

اگر سیاست‌های حمایتی مؤثرتری اجرا نشود، احتمال دارد اتحادیه اروپا مجبور شود محدودیت زمانی خود را تغییر دهد و استفاده از خودروهای بنزینی و دیزلی را برای مدت بیشتری مجاز بداند.

منبع:  Electric Vehicle Market Europe

سوالات متداول (FAQ):

  1. چرا مردم اروپا علاقه‌ای به خرید خودروهای برقی ندارند؟
    افزایش قیمت، کمبود ایستگاه‌های شارژ، و نگرانی از عملکرد باتری باعث شده است که بسیاری از اروپایی‌ها همچنان به خودروهای بنزینی وفادار بمانند.
  2. آیا اتحادیه اروپا همچنان به هدف خود برای حذف خودروهای بنزینی پایبند است؟
    اگرچه سیاست اتحادیه اروپا برای ممنوعیت خودروهای درون‌سوز تا ۲۰۳۵ پابرجاست، اما کاهش تقاضا ممکن است باعث تغییر در این برنامه شود.
  3. چگونه کاهش فروش خودروهای برقی بر خودروسازان تأثیر گذاشته است؟
    بسیاری از خودروسازان مانند فولکس‌واگن به دلیل کاهش تقاضا و جریمه‌های سنگین، با مشکلات مالی مواجه شده‌اند و مجبورند سرمایه‌گذاری خود در این بخش را بازبینی کنند.
  4. چه کشورهایی بیشترین مالکیت خودرو در اروپا را دارند؟
    ایتالیا با ۶۹۴ خودرو به ازای هر ۱۰۰۰ نفر، بالاترین نرخ مالکیت خودرو را دارد، درحالی‌که لتونی با ۳۸۱ خودرو به ازای هر ۱۰۰۰ نفر کمترین میزان مالکیت را دارد.
  5. آیا احتمال دارد اتحادیه اروپا قوانین سختگیرانه خود را تغییر دهد؟
    با توجه به کاهش استقبال مردم و فشار خودروسازان، ممکن است اتحادیه اروپا مجبور شود زمان اجرای سیاست‌های حذف خودروهای بنزینی را به تعویق بیندازد.
Picture of هاریکا

هاریکا

هاریکا، به‌عنوان مجله‌ای نوآوری و مدرن در دنیای تکنولوژی، فعالیت خود را با هدف ارائه دقیق‌ترین و به‌روزترین اخبار، تحلیل‌ها و بررسی‌های فناوری آغاز کرده است. ما باور داریم که تکنولوژی فراتر از یک ابزار است؛ این یک سبک زندگی است که هر روز، جنبه‌های مختلف زندگی ما را دگرگون می‌کند. هاریکا، از ترکیب شور و تخصص در دنیای دیجیتال متولد شده است. تیم ما شامل گروهی از نویسندگان، تحلیل‌گران و علاقه‌مندان به فناوری است که هدفشان ارائه محتوایی جذاب، قابل اعتماد و کاربرپسند به شماست.

مقالات مرتبط

دستگیری عوامل داخلی موساد در فشافویه

سخنگوی پلیس فراجا اعلام کرد که در دو رشته عملیات جداگانه توسط…

تغییر ساعت فعالیت متروی تهران

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه از…

«لوبو»، وانت جدید و عضلانی فورد

امیرمسعود عابدین:‌ پس از عرضه فورد ماوریک لوبو (Maverick Lobo) در سال گذشته،…

نوه پژو ۲۰۶ با موتور برقی قدرتمند / عکس

امیرمسعود عابدین: خودروساز فرانسوی پژو اخیرا از نسخه GTi مدل ۲۰۸ با پیشرانه الکتریکی…

آیا گازوئیل سه‌نرخی قاچاق سوخت در کشور را کاهش می دهد؟

به گزارش خبرخودرو، هیئت وزیران با هدف مدیریت مصرف سوخت، کاهش قاچاق…

قدرتمندترین تویوتا لندکروزر تاریخ به میدان آمد

امیرمسعود عابدین: تویوتا لندکروزر با سری ۳۰۰ خود، در حال ورود به قلمرو خودروهای…

اعلام آمادگی ولیعهد عربستان برای تسهیل بازگشت حجاج ایرانی

در پی توقف پرواز‌ها در حریم هوایی کشورمان، محمدبن سلمان ولیعهد عربستان…

خیز بلند چری برای ثبت یک رکورد جهانی

به گزارش هاریکا، چری در نمایشگاه هنگ‌کنگ ۱۲ خودرو برقی و هیبریدی از…

تمهیدات فرودگاه امام خمینی برای خروج مسافران

شهر فرودگاهی امام خمینی به منظور ارائه خدمات و تسهیلات ویژه به…

KMC SR3 سازگار با اقلیم و سوخت داخلی

تجربه جهانی خودروی جدید کرمان موتور؛ به گزارش خبرخودرو٬با نزدیک‌شدن به زمان…

مقایسه موتورهای V۱۲ و W۱۲ / کدام موتور بهتر است؟ /عکس

به گزارش خبرگزاری هاریکا، به نقل از پدال،  وقتی صحبت از سرعت،…

این خودروی رنو با پهپاد فروخته می‌شود! /عکس

امیرمسعود عابدین: خودروهای امدادی به دلیل کاربرد خاصی که دارند، معمولاً چندان هیجان‌انگیز…