ایران انحصار ۴۰ ساله فناوری «رادار ثانویه» را شکست؛ گام بلند خودکفایی –

ایران انحصار ۴۰ ساله فناوری «رادار ثانویه» را شکست؛ گام بلند خودکفایی -

به گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، به تازگی سامانه رادار ثانویه دو کاناله MSSR با حضور رئیس‌جمهور به‌صورت ویدئوکنفرانس و طی مراسمی با حضور محمد امیرانی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، حسین شکری، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان هوافضا، حمل‌ونقل و شهرسازی، مولوی نماینده مردم آبادان در مجلس، فرماندار ویژه آبادان، معاون استاندار خوزستان و نماینده دفتر امام‌جمعه، در فرودگاه آیت‌الله جمی آبادان به بهره‌برداری رسید.

شکری، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان هوافضا، حمل‌ونقل و شهرسازی، در حاشیه مراسم افتتاح سامانه MSSR، این سامانه را یکی از دستاوردهای شاخص در مسیر بومی‌سازی فناوری‌های راهبردی صنعت هوانوردی کشور دانست و گفت: بهره‌برداری از آن گامی بلند در جهت تحقق خودکفایی ایران در حوزه رادارهای ثانویه است.

او ادامه داد: پروژه طراحی و ساخت سامانه MSSR از سال ۱۳۹۸ با حمایت ویژه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری آغاز شد. در این فرآیند، کارشناسان شرکت فرودگاه‌ها با همکاری نزدیک مجموعه‌های فناور داخلی، مراحل طراحی، استانداردسازی و تست‌های فنی را با دقت دنبال کردند. تست‌های نهایی این سامانه طی بیش از پنج ماه انجام شد و با موفقیت به پایان رسید.

به گفته این مقام مسئول، این سامانه به‌طور کامل در داخل کشور طراحی و تولید شده و شامل اجزایی نظیر آنتن، پدستال، ریدوم، برج، ساختمان استاندارد، سامانه کنترل و مانیتورینگ هوشمند و اینتروگیتور با قابلیت اطمینان بالا است. همچنین، در این سامانه پروتکل‌های بین‌المللی انتقال داده به‌طور کامل پیاده‌سازی شده است.

شکری با بیان اینکه پروژه MSSR موفق شد انحصار ۴۰ ساله فناوری رادار ثانویه را در هم بشکند و ایران را در این حوزه به سطح خودکفایی برساند، تصریح کرد: با تحقق این دستاورد، ایران به جمع کمتر از ده کشوری پیوست که توان طراحی و تولید این فناوری پیچیده و راهبردی را دارند؛ کشورهایی نظیر آمریکا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، انگلیس، چین، روسیه و هند. اکنون جمهوری اسلامی ایران نیز با اتکا به توان داخلی در این فهرست قرار گرفته است.

او ادامه داد: بر اساس برآوردهای فنی، دست‌کم ۱۹ دستگاه از این سامانه برای پوشش نیازهای عملیاتی شرکت فرودگاه‌ها مورد نیاز است. در حال حاضر، تولید انبوه این محصول در دستور کار قرار دارد و ادامه حمایت از زیست‌بوم فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان می‌تواند زمینه‌ساز تأمین کامل نیازهای کشور و همچنین توسعه صادرات این فناوری راهبردی شود.

Picture of هاریکا

هاریکا

هاریکا، به‌عنوان مجله‌ای نوآوری و مدرن در دنیای تکنولوژی، فعالیت خود را با هدف ارائه دقیق‌ترین و به‌روزترین اخبار، تحلیل‌ها و بررسی‌های فناوری آغاز کرده است. ما باور داریم که تکنولوژی فراتر از یک ابزار است؛ این یک سبک زندگی است که هر روز، جنبه‌های مختلف زندگی ما را دگرگون می‌کند. هاریکا، از ترکیب شور و تخصص در دنیای دیجیتال متولد شده است. تیم ما شامل گروهی از نویسندگان، تحلیل‌گران و علاقه‌مندان به فناوری است که هدفشان ارائه محتوایی جذاب، قابل اعتماد و کاربرپسند به شماست.

مقالات مرتبط

گوگل با قابلیت Preferred Sources تجربه جست‌وجوی خبری را شخصی‌سازی کرد

گوگل با به‌روزرسانی جدید موتور جست‌وجوی خود، قابلیت کاربردی «Preferred Sources» را…

تسلا در مسیر تأمین برق خانه‌های بریتانیا

تسلا، شرکت تحت مالکیت ایلان ماسک، با ثبت درخواستی رسمی به رگولاتور…

سی ای پی یعنی چی؟ آشنایی کامل با خدمات سی ای پی فرودگاه

سفر هوایی، به ویژه در فرودگاه‌های شلوغ و پرتراکم، گاهی اوقات با…