سوءاستفاده گوگل از محتوا در AI Overview و نگرانی ناشران از کاهش ترافیک سایتها
بر اساس گزارش خبرگزاری هاریکا به نقل از رویترز، ویژگی AI Overview گوگل، که شامل خلاصههای هوش مصنوعی تولید شده برای صفحات وب مرتبط است، در بیش از ۱۰۰ کشور به کاربران نمایش داده میشود و معمولاً بالای لینکهای سنتی در نتایج جستجو قرار میگیرد. گوگل از ماه مه سال گذشته، روند افزودن تبلیغات به این بخش هوش مصنوعی AI Overview را آغاز کرده است تا از این طریق درآمدزایی بیشتری داشته باشد.
یکپارچهسازی هوش مصنوعی در موتور جستجوی گوگل، اگرچه تجربه جستجوی کاربر را بهبود بخشیده، اما نگرانیهای جدی را برای تولیدکنندگان محتوا، بهویژه ناشران مستقل، به همراه داشته است. در سندی که اتحادیه ناشران مستقل در تاریخ ۳۰ ژوئن سال جاری میلادی به کمیسیون اروپا ارائه کرده، ادعا شده است که گوگل با سوءاستفاده از جایگاه قدرتمند خود در بازار جستجوی آنلاین، به محتوای تولید شده توسط ناشران آسیب میزند.
در این شکایت آمده است که موتور جستجوی گوگل، با استفاده از محتوای وب ناشران برای تولید خلاصههای AI Overview، باعث کاهش چشمگیر ترافیک، خوانندگان و درآمد ناشران، به خصوص ناشران خبری شده است و این روند همچنان ادامه دارد. همچنین در این سند تاکید شده که قرار دادن این خلاصهها در بالاترین بخش صفحه نتایج جستجو، به تضعیف محتوای اصلی ناشران منجر شده و تاثیر منفی بر بازدید و توجه کاربران به محتوای اصلی دارد.
کمیسیون اروپا تا کنون در این خصوص اظهارنظری نکرده و سازمان رقابت و بازارهای بریتانیا نیز دریافت این شکایت را تایید کرده است. در مقابل، گوگل با اشاره به ارسال میلیاردها کلیک روزانه به وبسایتها، تاکید میکند که فناوریهای جدید مبتنی بر هوش مصنوعی در جستجو، امکان پرسشهای متنوعتر و عمیقتر را برای کاربران فراهم کرده و فرصتهای تازهای برای کشف محتوا و توسعه کسبوکارها ایجاد میکند.