سرمایهگذاری غولهای فناوری برای آموزش معلمان در عصر هوش مصنوعی
در گامی نوآورانه برای همگامسازی نظام آموزشی با پیشرفتهای هوش مصنوعی، سه شرکت بزرگ فناوری—مایکروسافت، OpenAI و آنتروپیک—اعلام کردهاند که از تأسیس «آکادمی ملی آموزش هوش مصنوعی برای معلمان» در ایالات متحده حمایت مالی میکنند.
این آکادمی با همکاری فدراسیون معلمان آمریکا (AFT) راهاندازی میشود و هدف آن، توانمندسازی معلمان در استفاده هوشمندانه، اخلاقمدار و عملی از فناوریهای هوش مصنوعی در کلاسهای درس است. به گزارش فوربس، این ابتکار با بودجهای بالغ بر ۲۳ میلیون دلار آغاز شده و در راستای تقویت نقش معلمان در هدایت گفتوگوهای فناوریمحور در مدارس شکل گرفته است.
قرار است آکادمی ملی هوش مصنوعی در ساختمان اتحادیه معلمان نیویورک (UFT) در مرکز منهتن تأسیس شده و از پاییز امسال، میزبان کارگاههای آموزشی برای معلمان باشد. این برنامه بلندپروازانه در بازه زمانی پنجساله، بیش از ۴۰ هزار معلم—حدود ۱۰ درصد از کل معلمان آمریکا—را تحت آموزش قرار خواهد داد.
بر اساس برنامهریزیهای صورتگرفته:
- مایکروسافت متعهد شده طی پنج سال مبلغ ۱۲.۵ میلیون دلار به این طرح کمک کند.
- OpenAI نیز ۸ میلیون دلار بهصورت نقدی و ۲ میلیون دلار دیگر بهشکل منابع فنی و پشتیبانی ارائه خواهد کرد.
- آنتروپیک نیز در سال نخست ۵۰۰ هزار دلار بودجه اختصاص داده است.
این سرمایهگذاریها در زمانی انجام میشود که استفاده از هوش مصنوعی در آموزش رشد چشمگیری داشته است. طبق مطالعهای که توسط مؤسسه گالوپ انجام شده، ۶۰ درصد از معلمان آمریکایی در حال حاضر از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای صرفهجویی در زمان و بهبود فرآیند تدریس استفاده میکنند. این معلمان بهطور میانگین، حدود شش ساعت در هفته از زمان خود را با بهرهگیری از این فناوری صرفهجویی میکنند.
فدراسیون معلمان آمریکا تأکید کرده که این آکادمی فراتر از آموزشهای فنی صرف عمل خواهد کرد و تلاش دارد معلمان را به رهبران فناوری در محیطهای آموزشی تبدیل کند—یعنی افرادی که نهتنها از ابزارهای هوش مصنوعی بهره میگیرند، بلکه میتوانند در شکلگیری سیاستها، اخلاق حرفهای و استراتژیهای آموزشی آینده نقش فعال داشته باشند.
در دنیایی که هوش مصنوعی بهسرعت در حال نفوذ به تمامی جنبههای زندگی است، این اقدام میتواند الگویی مهم برای سایر کشورها نیز باشد تا نقش معلمان را بهعنوان هدایتگران تحول دیجیتال در نظام آموزشی جدیتر بگیرند.