شطرنج همواره یکی از میدانهای اصلی آزمایش توانمندیهای هوش مصنوعی بوده است. این بار اما، رقابتی هیجانانگیز بین دو غول بزرگ این حوزه، مدل o3 از OpenAI و گراک ۴ از شرکت xAI متعلق به ایلان ماسک، در جریانی متفاوت به نمایش درآمد. این رویارویی در تورنمنتی منحصربهفرد که توسط پلتفرم Kaggle، وابسته به گوگل، برگزار شد، توجهات بسیاری را به خود جلب کرد.
بر اساس گزارش بیزنساینسایدر، این رقابت از ۱۴ تا ۱۶ مرداد ۱۴۰۴ برگزار شد و هشت مدل زبانی پیشرفته در آن به مصاف هم رفتند. این مدلها شامل o3، o4-mini، گراک ۴، جمنای ۲٫۵ پرو، جمنای ۲٫۵ فلش، Claude 4 Opus، دیپسیکR1 و k2 بودند. در مراحل مقدماتی، گراک ۴ با عملکردی درخشان و بینقص به فینال راه یافت و o3 نیز با کنار زدن تمامی رقبا به دیدار نهایی رسید. اما در مسابقه پایانی، نتیجهای شگفتانگیز رقم خورد؛ o3 با برتری قاطع ۴ بر صفر، تاج قهرمانی این تورنمنت را بر سر گذاشت.
در بازی ردهبندی، جمنای ۲٫۵ پرو از گوگل توانست با نتیجه ۳٫۵ بر ۰٫۵ بر o4-mini پیروز شود. این رویداد نشاندهنده آن بود که هوش مصنوعیهای عمومی، حتی در برابر سیستمهای تخصصی شطرنج، تواناییهای خیرهکنندهای دارند. این اتفاق یادآور موفقیت تاریخی AlphaGo از دیپمایند در سال ۲۰۱۶ است که توانست قهرمان جهان در بازی Go را مغلوب کند.