کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) به هفت شرکت پیشرو در حوزه چتباتهای هوش مصنوعی دستور داده تا اطلاعات مربوط به تأثیرات این فناوری بر کودکان و نوجوانان را ارائه کنند.
به گزارش وب سایت ورج شرکتهای متا (به همراه اینستاگرام)، OpenAI، اسنپ، xAI، آلفابت و توسعهدهنده Character.AI موظف شدهاند جزئیاتی درباره روشهای کسب درآمد از دستیاران هوش مصنوعی، استراتژیهای حفظ کاربران و اقدامات انجامشده برای کاهش آسیبهای احتمالی به کاربران در اختیار FTC قرار دهند.
این نهاد نظارتی تأکید کرده که هدف از این درخواست، انجام مطالعهای برای درک بهتر ایمنی چتباتهای هوش مصنوعی است و نه اقدامی اجرایی علیه این شرکتها. این شرکتها باید ظرف ۴۵ روز اطلاعات درخواستی را ارائه کنند.
«مارک میدور»، یکی از کمیسرهای FTC، در بیانیهای اظهار داشت: «با وجود توانایی چشمگیر چتباتها در شبیهسازی رفتار انسانی، این ابزارها نیز مانند هر محصول دیگری هستند و شرکتهای ارائهدهنده آنها باید به قوانین حمایت از مصرفکنندگان پایبند باشند.»
اندرو فرگوسن، رئیس FTC، نیز بر اهمیت بررسی تأثیرات چتباتها بر کودکان تأکید کرد، اما همزمان خاطرنشان ساخت که باید جایگاه ایالات متحده بهعنوان پیشرو در این صنعت نوظهور حفظ شود.
شباهت تعاملات چتباتهای هوش مصنوعی به گفتوگوی انسانی، نگرانیهایی را برای والدین و سیاستگذاران ایجاد کرده است. این نگرانیها بهویژه پس از گزارشهایی درباره تأثیرات منفی این فناوری بر نوجوانان شدت یافته است.
به گزارش نیویورکتایمز، سال گذشته یک نوجوان ۱۶ساله در کالیفرنیا پس از گفتوگو با ChatGPT درباره تصمیم خود برای خودکشی، با پیشنهاداتی از این چتبات مواجه شد که ظاهراً به او در این مسیر کمک کرده بود. همچنین، در فلوریدا، یک نوجوان ۱۴ساله پس از تعامل با یک همراه مجازی در پلتفرم Character.AI دست به خودکشی زد.