تسلا در اقدامی غافلگیرکننده که میتواند مسیر هوش مصنوعی این شرکت را تغییر دهد، پروژهی بلندپروازانهی Dojo را کنار گذاشت.
این پروژه که برای توسعهی تراشههای اختصاصی جهت پردازش حجم عظیمی از دادههای هوش مصنوعی و پیشبرد فناوری رانندگی خودران طراحی شده بود، حالا به پایان راه خود رسیده است. بر اساس گزارشها، پیتر بنن، مدیر این پروژه، از تسلا جدا شده و سایر اعضای تیم به بخشهای دیگر شرکت منتقل شدهاند.
توقف Dojo همزمان با جدایی حدود ۲۰ نفر از اعضای کلیدی تیم و تأسیس استارتاپ جدیدی به نام DensityAI رخ داده است. این شرکت نوپا، که بهزودی فعالیت خود را علنی خواهد کرد، قصد دارد تراشهها و زیرساختهای هوش مصنوعی را برای کاربرد در رباتیک، خودروها و فناوریهای پیشرفته توسعه دهد.
این تصمیم در حالی گرفته شده که ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، تلاش دارد این شرکت را بهعنوان پیشگام در حوزهی هوش مصنوعی و رباتیک معرفی کند. با این حال، آزمایشهای اولیهی تاکسیهای خودران تسلا در آستین با چالشهای عملکردی مواجه شده و هنوز راه زیادی تا موفقیت کامل دارد.
تسلا پیشتر تراشهی D1 را برای Dojo معرفی کرده بود و در حال توسعهی نسخهی پیشرفتهتر D2 بود. اما حالا تمرکز خود را به پروژهی جدید Cortex، یک ابرکامپیوتر هوش مصنوعی در حال ساخت در آستین، معطوف کرده است که از فناوریهای شرکتهایی مانند انویدیا پشتیبانی خواهد کرد.
با کنار گذاشتن Dojo، تسلا وابستگی بیشتری به شرکای خارجی مانند انویدیا، AMD و سامسونگ پیدا خواهد کرد. این شرکت اخیراً قراردادی ۱۶٫۵ میلیارد دلاری با سامسونگ برای تولید تراشههای AI6 امضا کرده که قرار است در خودروهای خودران، رباتهای انساننما و دیتاسنترها استفاده شوند.