گزارش سهماهه اول ۲۰۲۵؛ کاهش بازار جهانی ساعتهای هوشمند برای پنجمین فصل متوالی
با وجود کاهش فروش در سهماهه اول سال ۲۰۲۵، اپل همچنان بزرگترین سهم بازار جهانی ساعتهای هوشمند را در اختیار دارد.
طبق آمار جدید منتشرشده، بازار جهانی ساعتهای هوشمند در سهماهه اول سال ۲۰۲۵ با افت ۲ درصدی روبهرو شده و برای پنجمین فصل متوالی با کاهش همراه بوده است. این روند نزولی عمدتاً به دلیل کاهش فروش اپل واچ و رکود بازار هند است، اما برخلاف این روند، بازار چین شاهد رشد چشمگیر ۳۷ درصدی بوده است. این افزایش قابلتوجه در چین بهویژه به لطف عملکرد موفق برندهای هواوی و شیائومی در این بازار اتفاق افتاده و باعث شده سهم بازار چین به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۲۰ برسد.
بر اساس جدیدترین گزارش مؤسسه کانترپوینت در مورد بازار جهانی ساعتهای هوشمند، شاهد یک تغییرات پیچیده در این صنعت هستیم. علیرغم کاهش ۲ درصدی عرضه جهانی این محصولات در مقایسه با سال گذشته میلادی، بازار چین بهتنهایی با رشد ۳۷ درصدی توانسته بخشی از این رکود را جبران کند.
وضعیت بازار ساعتهای هوشمند در سطح جهانی و چین
گزارش جدید کانترپوینت تغییرات قابلتوجهی را در جایگاه برندهای برجسته نشان میدهد:
اپل: با وجود کاهش ۹ درصدی در فروش و ثبت ششمین فصل متوالی افت، همچنان با ۲۰ درصد سهم، در صدر بازار جهانی باقی مانده است. این شرکت با وجود رکود در برخی مناطق، همچنان برترین برند در بازار جهانی ساعتهای هوشمند به شمار میرود.
هواوی و شیائومی: این دو غول چینی با عملکرد برجسته در بازار داخلی خود توانستهاند رشد چشمگیری در عرضه محصولات خود داشته باشند. هر دو برند با رشد ۵۳ درصدی در فروش، سهم بازار خود را بهطور قابلتوجهی افزایش دادهاند. سهم بازار شیائومی از ۶ درصد به ۱۰ درصد افزایش یافته است.
سامسونگ: در مقایسه با دیگر برندها، سامسونگ بزرگترین ضرر را متحمل شده است. این شرکت با کاهش ۱۸ درصدی در فروش، که برخی منابع آن را تا ۲۳ درصد نیز گزارش کردهاند، شاهد کاهش سهم بازار خود از ۹ درصد به ۷ درصد بود.
تغییرات در ترجیحات مصرفکنندگان
یکی از نکات مهم این گزارش تغییرات در ترجیحات مصرفکنندگان است. بهنظر میرسد که دوران خرید ساعتهای هوشمند ارزانقیمت به پایان رسیده است. ساعتهای هوشمند زیر ۱۰۰ دلار با کاهش ۱۷ درصدی در فروش مواجه شدهاند، در حالی که ساعتهای ردهمیانه (۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار) شاهد رشد ۲۱ درصدی در تقاضا بودهاند.
تحلیلگران کانترپوینت میگویند: «مصرفکنندگان بهطور فزایندهای به سمت مدلهای گرانتر حرکت میکنند و به دنبال ویژگیهای بهتر و ارزش بلندمدتتر هستند. آنها حاضرند برای ویژگیهایی همچون دقت، اطمینان و یکپارچگی با اکوسیستمهای دیگر، هزینه بیشتری بپردازند.»