پس از دریافت انتقادات گسترده از طرفداران درباره ساختار دنیای باز در نسخه قبلی سری، یعنی Mafia 3، سازندگان تصمیم گرفتند تا بازی جدید Mafia: The Old Country را برخلاف روند رایج دنیای باز طراحی نکنند و به سبک خطیتر و داستانمحور بازگردند. این تغییر رویکرد نشاندهنده توجه توسعهدهندگان به بازخوردهای کاربران و بازگشت به ریشههای موفقیتآمیز فرانچایز محبوب Mafia است.
مجموعه Mafia همواره یکی از بزرگترین و معتبرترین فرنچایزهای بازیهای ویدیویی به شمار میرود که نسخههای کلاسیک آن همچنان مورد تحسین و علاقه گستردهای قرار دارند. با این حال، Mafia 3 که در سالهای اخیر منتشر شد، نتوانست انتظارات بسیاری از طرفداران را برآورده کند؛ زیرا دنیای باز بازی از نظر فعالیتهای جذاب و متنوع فقیر بود و محیط بازی حس تکراری بودن و خستگی را به بازیکن منتقل میکرد. همین مسئله موجب شد تا بسیاری از مخاطبان این بازی را کمرمق بدانند و بازخوردهای منفی نسبت به طراحی دنیای باز آن منتشر شود.
با انتشار اطلاعات جدید درباره Mafia: The Old Country، بسیاری از هواداران خوشحال شدند که این نسخه قرار نیست به عنوان یک بازی دنیای باز عرضه شود و توسعهدهندگان تصمیم گرفتهاند به سبک داستانمحور و روایت متمرکز، که از امتیازات اصلی نسخههای موفق قبلی بوده، بازگردند. این تغییر استراتژی به وضوح ناشی از درسهایی است که تیم سازنده از تجربه نهچندان موفق Mafia 3 گرفته است.
سبک دنیای باز در بازیهای ویدیویی امروز بسیار رایج شده و اکثر عناوین بزرگ به نوعی از آن بهره میبرند. اما این ویژگی نباید به شکل یک الزام و قواعد کلی برای تمام بازیها درآمده و تنها زمانی باید به کار گرفته شود که بتواند ارزش افزوده واقعی و جذابیتهای منحصر به فردی به تجربه بازیکن اضافه کند. در غیر این صورت، دنیای باز میتواند به عاملی برای تکراری شدن گیمپلی و کاهش جذابیت بازی تبدیل شود؛ نکتهای که Mafia 3 به خوبی آن را نشان داد.
رئیس استودیو Hangar 13، توسعهدهنده مجموعه Mafia، اخیراً به صراحت بیان کرده است که استفاده از سبک دنیای باز در Mafia 3 تصمیم اشتباهی بوده و به همین دلیل در Mafia: The Old Country مسیر متفاوتی را در پیش گرفتهاند. این رویکرد جدید بر اساس استقبال گرم و موفقیتآمیز بازسازی Mafia در سال ۲۰۲۰ اتخاذ شده است که نشان داد بازیکنان بیشتر به تجربه داستانی عمیق و متمرکز علاقه دارند تا گستردگی بیهدف در دنیای بازی.
این حرکت مثبت از سوی سازندگان، یادگیری از اشتباهات گذشته و توجه به نیازهای واقعی جامعه بازیکنان را نشان میدهد. این روند، نمونهای قابل تحسین است که امیدواریم در صنعت بازیسازی بیشتر دیده شود، چرا که رفع مشکلات نسخههای پیشین و ارتقاء کیفیت در بازیهای بعدی، کلید موفقیت طولانیمدت هر فرنچایزی است.
بازی Mafia: The Old Country قرار است در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۴۰۴ به بازار عرضه شود و طرفداران بیصبرانه منتظر تجربه این بازگشت به سبک کلاسیک و روایت عمیق داستانی هستند.