راکستار ۲۰ سال است که تلاش میکند GTA Online را به تکامل برساند. این شرکت حتی در این مسیر حالت مشابهی را که برای نسخه Vice City توسعه یافته بود، لغو کرد.
بازی GTA Online یک غول تمام عیار است. این بازی حالت آنلاینی بود که همراه با GTA 5 عرضه گشت و به مرور به عنوانی مستقل تبدیل شد. این اثر حتی از بازی اصلی پیشی گرفت و برای راکستار درآمد زیادی خلق کرد. سرقتهای جدید، ماموریتها، آیتمها و البته شارک کارتها باعث شدند بازیکنان همچنان به خرج کردن پول در بازی ادامه دهند. در واقع، بخشی از دلیل فروش بالای GTA 5 پس از عرضه، همین بستههای شارک کارت بود که ارائه میشد.
اگرچه GTA Online همراه با GTA 5 عرضه شد، به نظر میرسد راکستار از زمان توسعه GTA 3 در حال آزمودن این ایده بوده است. هرچند به لطف اطلاعات افشا شده از راکستار چیزهایی درباره این موضوع میدانستیم، اما اوبه ورمیژ، از اعضای باسابقه راکستار، اطلاعات بیشتری درباره روند شکلگیری GTA Online ارائه داده است. او در توییتر نوشت:
عناوین GTA 1 و GTA 2 دارای LAN Multiplayer بودند. برای صرفهجویی در پهنای باند، فقط دستورات فشردن کلیدها بین دستگاهها ارسال میشد. در این حالت بازی باید با همگامسازی کامل و نرخ فریم کندترین رایانه اجرا میشد. با این حال، این روش چندان کارآمد نبود. برای GTA 3، نمونه اولیهای از یک Deathmatch ساده طراحی کردم. بازیکنان میتوانستند یکدیگر را بکشند، از خودروها بیرون بیایند و در سطح شهر حضور پیدا کنند. این حالت امیدوار کننده بود، اما زمان کمی داشتیم. بنابراین تصمیم گرفتیم پروژه را متوقف کنیم.
او ادامه داد:
در Vice City دوباره برای اضافه کردن حالت چندنفره تلاش کردیم. حتی چند برنامهنویس شبکه استخدام کردیم، اما به دلیل کمبود وقت، بار دیگر پروژه کنار گذاشته شد. برای San Andreas حتی تلاشی هم نکردیم. آن بازی، آخرین عنوان در دوران PS2 بود و ارزشش را نداشت. در عوض، فقط Co-op محلی اضافه کردیم. در GTA 4 بود که بالاخره موفق شدیم. در آن زمان چهار برنامهنویس و چند طراح مرحله به صورت تماموقت روی پروژه کار میکردند.