سرمایه‌گذاری‌ مشترک در فناوری‌ آموزشی از پیش‌نیازهای رشد اقتصادی است

سرمایه‌گذاری‌ مشترک در فناوری‌ آموزشی از پیش‌نیازهای رشد اقتصادی است

[ad_1]

به گزارش روز سه‌شنبه گروه علمی هاریکا از وزارت علوم، حسین سیمایی در نهمین اجلاس وزرای آموزش عالی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای به میزبانی کشور چین، تاکید کرد: آموزش عالی قادر است از طریق توسعه سرمایه‌های انسانی و توسعه نوآوری و فنآوری سبب ارتقای ضریب قدرت نرم و نفوذ کشورهای عضو در ترتیبات بین‌المللی نوظهور شود.

وی توسعه همکاری‌های آموزشی بین کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای با وجود بیش از ۳.۲ میلیارد نفر جمعیت را بسیار با اهمیت ارزیابی کرد و سرمایه‌گذاری‌های مشترک اعضا در زمینه فناوری‌های آموزشی را به عنوان یکی از پیش‌نیازهای رشد اقتصادی کشورهای عضو مطرح کرد.

وزیر علوم عدم تطابق بین دروس دانشگاهی با نیازهای بازار کار، پایین بودن نسبت هزینه‌های صرف شده در بخش تحقیق و توسعه نسبت به تولید ناخالص داخلی و ضعف در شاخص‌های عدالت آموزشی را به عنوان مهم‌ترین چالش کشورهای عضو مطرح کرده و بر عزم جدی کشورمان جهت همکاری برای رفع این چالش‌ها تأکید کرد.

وی با توجه به برخورداری ایران از یک مرکز استنادی پیشرفته (ISC) که بیش از دو دهه سابقه فعالیت دارد، اعلام آمادگی کرد تا در صورت موافقت دبیرخانه سازمان، گزارش جامعی از وضعیت آموزشی کشورهای عضو شامل ساختارهای آموزشی، شمار دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، نظام تأمین مالی آموزش، کیفیت آموزشی و سیاست‌گذاری آموزشی را به منظور ارائه تصویر واقعی از آنها ارائه کند.

سیمایی برای سرمایه‌گذاری در ایجاد سکوهای آموزش الکترونیک منطقه‌ای، ایجاد دانشکده‌های مشترک با رهیافت میان‌رشته‌ای و توسعه بسترهای مشترک جهت ارتقای سطح توانمندی اعضای هیأت علمی اعلام آمادگی کرده و آن را برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی بین کشورهای عضو حائز اهمیت دانست.

در ادامه این نشست، پروتکل (پیوندنامه) مربوط به همایش توسط وزرا و مقامات دولتی شرکت‌کننده به امضاء رسید. این پروتکل شامل پنج سند طرح توسعه آموزش دیجیتال دانشگاه سازمان همکاری‌های شانگهای است که توسط دانشگاه شیان جیاو تنگ چین اجرایی خواهد شد.

نهمین نشست وزرای آموزش و علوم کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای به میزبانی وزارت آموزش کشور چین در شهر ارومچی واقع در استان سین کیانگ، امروز ۱۳ می (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) برگزار شد.

در این نشست، وزرای آموزش و علوم کشورهای عضو در خصوص اصلاحات عمده و ابتکارات راهبردی در توسعه آموزش‌های پایه، فنی حرفه‌ای و آموزش عالی، آموزش‌های الکترونیکی و مجازی و تبادل اعضای هیأت علمی و دانشجو بین کشورهای عضو سازمان بحث و تبادل‌نظر کردند.

همچنین اعضای نشست با هدف تقویت پیوندهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از طریق استفاده از محتوا و مدل‌های نوآورانه برای همکاری‌های آموزشی در چارچوب شانگهای تبادل نظر کردند.

سازمان همکاری‌های شانگهای ۱۰ عضو دائم شامل کشورهای ایران، چین، روسیه، هند، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان، بلاروس، قرقیزستان و قزاقستان دارد که با هدف توسعه همکاری‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی تشکیل شده است.

Picture of هاریکا

هاریکا

هاریکا، به‌عنوان مجله‌ای نوآوری و مدرن در دنیای تکنولوژی، فعالیت خود را با هدف ارائه دقیق‌ترین و به‌روزترین اخبار، تحلیل‌ها و بررسی‌های فناوری آغاز کرده است. ما باور داریم که تکنولوژی فراتر از یک ابزار است؛ این یک سبک زندگی است که هر روز، جنبه‌های مختلف زندگی ما را دگرگون می‌کند. هاریکا، از ترکیب شور و تخصص در دنیای دیجیتال متولد شده است. تیم ما شامل گروهی از نویسندگان، تحلیل‌گران و علاقه‌مندان به فناوری است که هدفشان ارائه محتوایی جذاب، قابل اعتماد و کاربرپسند به شماست.

مقالات مرتبط

تحول ورزش ایران با هوش مصنوعی: برنامه معاونت علمی و وزارت ورزش

حسین افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، در نشست مشترک…

شرکت‌های کوانتومی ایران و برنامه دولت برای جلوگیری از مهاجرت متخصصان

شرکت‌های کوانتومی ایران و برنامه‌های دولت برای جلوگیری از مهاجرت متخصصان تعداد…

امیدنامه مایکت ۱۴۰۳: هدف‌گذاری سهم ۵۰ درصدی و ورود به نئوبانک و فروشگاه دیجیتال

انتشار امیدنامه مایکت: چشم‌انداز سهم ۵۰ درصدی بازار و ورود به حوزه…