سیمایی: صلح، زندگی مسالمت‌آمیز در پرتو حق و عدالت است

سیمایی: صلح، زندگی مسالمت‌آمیز در پرتو حق و عدالت است

به گزارش خبرنگار علمی هاریکا، حسین سیمایی روز دوشنبه در ششمین همایش بین‌المللی صلح و حل منازعه که در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد، اظهارداشت: در عصر حاضر و طبق اسناد حقوق بشری، موازین و کنوانسیون‌های حقوق بشری صلح یک حق و یکی از حقوق بنیادین بشر است.

وی افزود: صلح صرفاً به معنای عدم جنگ نیست بلکه صلح علاوه بر عدم جنگ به معنای زندگی در پرتو حق و عدالت است.

وزیر علوم گفت: عوامل مختلفی صلح بشریت و صلح جهانی را تهدید می‌کند و آنچه که امروز می‌خواهم به ‌آن بپردازم پاسخ به این سوال است که آیا جنگ مذهبی مشروع است یا خیر؟ یعنی جنگ برای تحمیل عقیده، این موضوع یک امر انتزاعی نیست.

سیمایی افزود: بشر صدها جنگ مذهبی را تجربه کرده است و هنوز کسانی هستند که جنگ مذهبی را تئوریزه و پشتیبانی می‌کنند و برخی نظریه‌پردازان می‌گویند گاهی صلح را باید به بهای جنگ بدست آورد.

وی با طرح دوباره این سوال که آیا جنگ مذهبی رواست یا روا نیست، گفت: در ابتدا می‌خواهم نظریه‌های مربوط به جنگ و صلح مذهبی را ازدیدگاه اندیشمندان اسلامی مطرح کنم و در این بین دیدگاه‌های منتخب خود را نیز بیان خواهم کرد.

وزیر علوم گفت: بر حسب یک قرائت نسبتا مشهور بین اهل سنت و شیعه، جنگ برای ترویج عقیده جایز و مشروع است از این قرائت به اسم جهاد ابتدایی نام برده می‌شود. جهاد ابتدایی یک قرائت رایج بین اندیشمندان اسلامی است. بر اساس این قرائت می‌توان غیر مسلمانان را در هم کوبید مگر اسلام بیاورند اما با غیر اهل کتاب به هیچ وجه نمی‌توان سازگار بود. به این ترتیب در واقع جهاد یک جنگ بی پایان است. اما این نظر چالش‌های فراوانی در میان اندیشمندان اسلامی پیدا کرد.

سیمایی ادامه داد: گفتمان حقوق بشر، یک گفتمان قدرتمند و گفتمان مسلکی است، متکلمین اسلامی، فیلسوفان، اندیشمندان و نواندیشان اسلامی نمی توانستند در برابر گفتمان حقوق بشر ساکت و بی‌طرف بمانند و به هر حال باید یک راه حلی پیدا کنیم.

وی بیان کرد: نظریه جهاد ابتدایی با برخی از آموزه‌های مسلم اسلامی مثل آزادی مغایرت داشت . اینکه مردم را مجبور کنیم که یا مومن یا کافر باشند مغایر با آزادی در دین اسلام است.

وزیر علوم گفت: این مواجهه با گفتمان حقوق بشر و مواجهه با آیات قرآن کریم، نواندیشان را به این فکر وا داشت که می‌توان یک قرائت دومی را ارائه کرد. مرحوم علامه طباطبایی می‌گوید که جنگ برای گسترش عقیده جایز نیست. توحید یک حق بشری است و بشر حق دارد برای دفاع از این حق بجنگد و موانع رسیدن به توحید را باید برداشت و این نظریه یک گام بزرگ رو به جلو بود. مرحوم شهید مطهری هم این نظر را داشت اما در واقع این نظریه هم با انتقاد مواجه شد.

سیمایی یادآورشد: طبق مشاهدات بعدی علامه طباطبایی هم خود ظاهرا در این نظریه دو دل بود و جهاد و جنگ برای ترویج توحید و رسیدن به این حق را تجویز نمی‌کرد. بنابراین نظریه جهاد ابتدایی و جهاد برای گسترش توحید هم جواب نداد و اندیشمندان معاصر ما به این نتیجه رسیدند که ما در منابع دینی هیچ مجوزی برای جنگ مذهبی و شروع به جنگ برای ترویج و تحمیل و تبلیغ عقیده نداریم.

وی گفت: در قرآن هم به دفعات کلمه جهاد آمده است اما این آیات شریفه دلالت بر شروع جنگ آغاز جنگ مذهبی ندارند و نواندیشان در تحلیل جدید خود جنگ ابتدایی را قبول ندارند.

ادامه دارد…

Picture of هاریکا

هاریکا

هاریکا، به‌عنوان مجله‌ای نوآوری و مدرن در دنیای تکنولوژی، فعالیت خود را با هدف ارائه دقیق‌ترین و به‌روزترین اخبار، تحلیل‌ها و بررسی‌های فناوری آغاز کرده است. ما باور داریم که تکنولوژی فراتر از یک ابزار است؛ این یک سبک زندگی است که هر روز، جنبه‌های مختلف زندگی ما را دگرگون می‌کند. هاریکا، از ترکیب شور و تخصص در دنیای دیجیتال متولد شده است. تیم ما شامل گروهی از نویسندگان، تحلیل‌گران و علاقه‌مندان به فناوری است که هدفشان ارائه محتوایی جذاب، قابل اعتماد و کاربرپسند به شماست.

مقالات مرتبط

تحول ورزش ایران با هوش مصنوعی: برنامه معاونت علمی و وزارت ورزش

حسین افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، در نشست مشترک…

شرکت‌های کوانتومی ایران و برنامه دولت برای جلوگیری از مهاجرت متخصصان

شرکت‌های کوانتومی ایران و برنامه‌های دولت برای جلوگیری از مهاجرت متخصصان تعداد…

امیدنامه مایکت ۱۴۰۳: هدف‌گذاری سهم ۵۰ درصدی و ورود به نئوبانک و فروشگاه دیجیتال

انتشار امیدنامه مایکت: چشم‌انداز سهم ۵۰ درصدی بازار و ورود به حوزه…