پیگیری فعالسازی eSIM در ایران با وجود چالشهای تحریم
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از طریق حساب کاربری «رگولاتک» اعلام کرد که پروژه فعالسازی سیمکارت الکترونیکی (eSIM) در ایران در دستور کار قرار گرفته و در حال پیگیری است.
به گزارش منابع خبری، نگرانیهای کاربران در شبکههای اجتماعی، بهویژه در پلتفرم ایکس، درباره احتمال حذف سیمکارت فیزیکی در نسلهای آینده گوشیهای آیفون، باعث شد یکی از کاربران از وزیر ارتباطات درخواست پیگیری این موضوع را مطرح کند. رگولاتک در پاسخ اعلام کرد که بر اساس بررسیهای انجامشده با اپراتورهای مخابراتی، این فناوری در حال مطالعه و برنامهریزی است.
با این حال، تحریمهای بینالمللی بهعنوان یکی از موانع اصلی اجرای این طرح معرفی شدهاند که ممکن است فرآیند فعالسازی eSIM را با تأخیر مواجه کند. رگولاتک تأکید کرده که نتایج نهایی این پروژه پس از انجام آزمایشهای لازم اعلام خواهد شد.
سیمکارت الکترونیکی یا eSIM، فناوری پیشرفتهای است که بهصورت تراشهای داخلی در دستگاهها تعبیه شده و نیاز به سیمکارت فیزیکی را حذف میکند. این فناوری امکان مدیریت و فعالسازی شمارههای تلفن از راه دور را فراهم کرده و به کاربران اجازه میدهد چندین پروفایل ارتباطی را روی یک دستگاه مدیریت کنند. همچنین، eSIM فضای بیشتری برای سایر اجزای سختافزاری در گوشی آزاد میکند. با این حال، استفاده از این فناوری به پشتیبانی اپراتورهای مخابراتی وابسته است.


