بر اساس گزارش هاریکا به نقل از فارس، هک اطلاعات شش میلیون نفر بهعنوان یکی از بزرگترین بحرانهای امنیتی در تاریخ اخیر استرالیا شناخته میشود. این حادثه ضربهای جدی به شرکت هواپیمایی کانتاس وارد کرده است؛ شرکتی که پس از مواجهه با مشکلات مالی و اعتباری، در تلاش برای بازیابی اعتماد مشتریان خود بود. امروز، چهارشنبه، این شرکت با صدور بیانیهای اعلام کرد که یک هکر موفق شده است به یک مرکز تماس نفوذ کند و اطلاعات شخصی شش میلیون مسافر شامل نام، آدرس ایمیل، شماره تلفن، تاریخ تولد و شماره عضویت دائمی را سرقت کند.
کانتاس اعلام کرده است که هنوز هیچ اطلاعاتی از محل مرکز تماس هکشده یا هویت دقیق مشتریان آسیبدیده منتشر نکرده است. این شرکت افزود که پس از شناسایی فعالیتهای مشکوک در سیستم، بلافاصله اقدامات لازم برای جلوگیری از این رخنه امنیتی را انجام داده است. همچنین، این شرکت خاطرنشان کرد که در حال بررسی ابعاد دقیق این سرقت اطلاعاتی است، اما انتظار میرود که حجم آن قابل توجه باشد. با این حال، کانتاس تأکید کرده که این حادثه هیچ تأثیری بر عملیات پروازی و ایمنی پروازهای این شرکت نداشته است.
در حالی که این حمله به کانتاس گزارش شده، هفته گذشته اداره تحقیقات فدرال آمریکا اعلام کرد که گروه هکری Scattered Spider حملات مشابهی را علیه خطوط هوایی کشورهای مختلف انجام داده است. پیشتر نیز خطوط هوایی هاوایی و وستجت کانادا از حملات مشابه خبر داده بودند. با این حال، کانتاس هنوز هیچ گروهی را بهعنوان عامل این هک شناسایی نکرده است.
مارک توماس، مدیر خدمات امنیتی شرکت Arctic Wolf، در این خصوص گفت که آنچه این حمله را نگرانکنندهتر میکند، مقیاس و هماهنگی بالای آن است. به گفته او، گزارشها حاکی از آن است که کانتاس آخرین هدف از یک سری حملات سایبری گسترده است. هکرهای گروه Scattered Spider بهخاطر توانایی در جعل هویت کارکنان فنی شرکتها و بهدست آوردن اطلاعات حساس شناخته شدهاند و احتمالاً این حمله هم در همین چارچوب قرار دارد.
در نتیجه این حملات سایبری، ارزش سهام کانتاس در معاملات عصر امروز در استرالیا با کاهش ۲.۴ درصدی مواجه شد.